donderdag 12 november 2015

Twee keer genomineerd...

Het 'andere' waarvan gisteren sprake slaat vooreerst op een voor mij totaal onverwachte wending in de keuze van mijn meest recente leesvoer.
De ene (Millennium)trilogie zit erop, zou de andere er al aan zitten te komen? Begin dit jaar gaf ik Sprakeloos als cadeau aan la Pola. Dat was precies geen groot succes. Stond al snel weer op de boekenplank. Half en verder niet gelezen. Zelf was ik er ook niet gek van: telkens ik iets van Tom Lanoye las hoorde ik hem dat fragment zelf voordragen, met een stem die op mij een averechtse invloed had. Foute vooringenomenheid wellicht, maar ik ben daarin niet de enige. Sinds gisteren is dat echter anders. Tijdens een live uitzending vanop de Boekenbeurs las de schrijver voor uit dit werkstuk over zijn moeder, en de stem stoorde mij niet in het minst. Zat er een meer dan hoogbegaafd geluidstechnicus aan de knoppen? Of heeft het met de baard in de keel van de heer Lanoye te maken? Feit is dat het timbre en de klankkleur in combinatie met de toonhoogtes resulteerden in een averechtse aversie en van de weeromstuit voor een heuse literaire aantrekkingskracht zorgden. Dit zette mij geheel onverwacht op het juiste spoor om 'een Lanoye' ter hand te nemen en mij te wagen aan een nieuwe richting in mijn leesvoorkeur en -gedrag. Hoe dat gaat aflopen valt niet te voorspellen, maar de eerste 50 bladzijden -hoe zwaar die hier en daar ook worden bekritiseerd- heb ik alleszins goed verteerd. Oh ja, het boek stond mee op de shortlist en was genomineerd om verkozen te worden tot Het Beste Boek 2015. Het bleef bij de nominatie, want Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans ging met de eer en de prijs lopen.

Verder is ook Uw dienaar Marco Polo genomineerd. Niet voor een prijs, maar voor een sociaal mediatiek gezelschapsgebeuren. Iemand neemt de uitdaging aan om vijf opeenvolgende dagen een foto te posten waarop hij of zij minstens 15 jaar jonger te zien is. Terwijl dat aan de gang is wordt een volgende 'slachtoffer' genomineerd om de uitdaging op gelijkaardige wijze verder te zetten. Een trouwe lezenares (!) van deze blog kwam op het lumineuze idee om heer Polo bij de zaak te betrekken, en om Katelijne een plezier te doen wil ik graag de fakkel overnemen. De publicatie op Facebook gebeurt zoals naar gewoonte in een link naar deze blog, en hier zorg ik dan voor een woordje uitleg bij het gepresenteerde. Kwestie van het goede spoor niet bijster te raken. De analoge archieven zijn geopend, het opzoekwerk is volop aan de gang.
Vanaf morgen dus vijf dagen op rij een prentje uit (ver) vervlogen dagen...

1 opmerking: