maandag 16 november 2015

Back to the 70's...

Nog meer actie. Een onvergetelijke periode uit mijn jonge sportleven. In de late zestig en vroege jaren zeventig beleefde ik heerlijke sportjaren in de schoot van de Essense Basketbal Club, kortweg ESBAC. Voor Essenaren en gouwgenoten: dén Esbac!! Zie mij daar hangen onder het basketdoel. Die komt nooit meer naar beneden! Speelplaats Broederschool St Jozef in de Hofstraat. Mooi zuidelijk georiënteerd, beschut tegen barre winden uit andere hoeken, zelfs in het winterseizoen een haalbare outdoorkaart. Zo ging dat toen, tot en met sneeuwruimen, ijs krabben en zout strooien. Maar bij mooi weer was het op zondagochtend heerlijk 'buiten spelen'. Dat er in die tijd met het familiekodakske van toen al zulke foto's gemaakt werden?! Dit daguerrotypisch product geeft mij, iedere keer weer als ik het onder ogen krijg, een gevoel van vliegende vrijheid. Voelt U ook nattigheid?
In de jaren zeventig...  kregen we naast Rod Stewart, Gloria Gaynor, The Village People, Paul Simon solo en John Denver ook The Eagles, David Bowie, Marvin Gaye, Don McLean, Gilbert O'Sullivan, The Carpenters en veel Bee Gees te horen op de muziekkanalen van onze middengolf radio's en portatifkes. Keuze te over...
Wereldwijd moesten we het doen met twee oliecrises, kwam er in China een einde aan Mao's culturele revolutie, moest de sjah in Perzië zijn biezen pakken en speelde Prins Bernhard vals met Lockheed.
In België kwam de eerste staatshervorming tot stand, en wisten ze bij lange na niet wat daar allemaal op zou volgen. In Tihange en Doel werden kerncentrales gebouwd, toen nog zonder volgnummer en de Université catholique de Louvain werd overgeheveld naar Louvain-la-Neuve. Polo en Pola trouwden, hij deed zijn legerdienst en ze kregen ook nog drie kinderen. Allemaal in de jaren '70...

5 opmerkingen:

  1. den Belgische Jordan avant la lettre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nooit thuis en 3 kinderen - hoe doedde dat?????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig was ik niet teveel thuis, anders was het nooit bij 'drie' gebleven !!!

      Verwijderen
  3. als ooit iemand "den BLOG" heeft uitgevonden heeft die zeker blogs van een zekere Marco Polo voor ogen gehad - ja watte
    en telkens als ik je blog lees, denk ik, ik ga er ook aan beginnen maar steeds weer opnieuw denk ik, zoals de Marco dat kan kan niemand, ook ik niet - keep on blogging my friend and may be 1 day volg ik in je voetsporen (ter info al redelijk wat "klad" klaar :)

    BeantwoordenVerwijderen