maandag 9 november 2015

Zacht en rustig najaar(sweer)...

Voor wie nog met verlof en vrije tijd rekent: afgelopen week was het hier te lande herfstvakantie.
Het was eraan te zien: heel weinig bezoekers op deze blog en dus ook niet veel leven in de brouwerij.
Tot Uw aller groot gelijk heb ik kunnen vaststellen dat bij het voorbije mooie weer zowat iedereen op de fiets zat, het wandelpad had gekozen, een plaats zocht op de terrasjes, toch naar de boekenbeurs trok of zich met andere bezigheden onledig hield... alles behalve binnen zitten en op internet rondstruinen.
Maar dat is nu voorbij: de herfst heeft haar vakantie afgeschud en ook aan het (al te) mooie weer wordt stilaan maar zeker getornd. Dat betekent dat heer Polo zich weer klaar moet maken om bij gelegenheid zijn volgers- en lezerspubliek van leesvoer te voorzien. Wat trekt onze aandacht, wat gaat er om ons heen tekeer, waar wil en mag ik het hier nog over hebben? Welke prenten gaan mij helpen bij het verklaarbaar voorstellen van mijn ideeën? Ik ben zelf benieuwd wat dat gaat geven...

De afgelopen dagen stonden nog een paar kerkhofbezoeken op het programma: vader en moeder die samen rusten met broer Luc, 'moemoe' wiens naam figureert op een nieuwe verzamel-gedenkplaat en de nieuwe 'laatste rustplaatsen' van Jef en Nico die we gingen opzoeken in Ekeren. Vooral op de Essense begraafplaats liep ik deze keer, meer dan anders, in gedachten verzonken langs de graven van zoveel bekenden. Die en die, de ouders van..., die woonde daar, die ook al..., en het werd wat stiller om me heen. Nu niet gaan denken dat ik U wil verrassen hé, of dat ik iets van plan ben, maar dat stille heeft mij deugd gedaan. Stilte laat me tot rust komen, van binnen en van buiten. Ik geef mezelf tijd om te wachten op die eerste nieuwe rimpeling. Een minuscule oneffenheid die stilaan groeit tot een kleine golf. Nog even geduld en hopen op een gunstige wind die de omstandigheden wat aanwakkert, en dan de plank op om te surfen op een frisse inspiratiegolf. Maar eerst nog wat genieten van (het laatste beetje té ??!!) zacht en rustig najaarsweer...

1 opmerking:

  1. Marco, gelijk heb je, ook bij ons is de "schoolvakantie" nog altijd bepalend bij het plannen en maken van "trips". Eenmaal "weg", proberen wij ons zoveel mogelijk "af te koppelen" van "the web". Dus geen "mededelingen" gevolgd de voorbije dagen. Maar kijk, eenmaal achter de pc, is er weer die link. Het weer is hier inderdaad niet meer zo uitnodigend om te gaan stappen zoals we dat vorige week dagelijks deden in de zonnige Alpilles nabij Mouriès. Dit dorpje in de Provence is zowat het centrum van de olijfteelt in La France. November is de oogstmaand. Dat was dus een prachtige gelegenheid om onze kennis terzake wat te vergroten. Een aanrader op 1000 km van je deur.
    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen