donderdag 14 januari 2016

Stijn Meuris...

Terwijl de regenvlagen als vanouds over de polder scheren en ik al aan een derde 'boek van het jaar' ben begonnen hebt U natuurlijk recht op enige informatie betreffende nummer twee. Dat komt uit een 'pakje voor mij' vanwege La Pola. Na bijna 42 jaren huwelijk weet zij verDuveld goed waar ze hare floeren mee kan plezieren. Wat hij voor zichzelf bij voorbaat niet zou kopen, maar bij nader inzicht een schot in de roos blijkt te zijn. Met tussenpozen, maar dan wel heel regelmatig, heb ik sinds de eerste dag na de feesten dit boek ter hand genomen. Het hoort bij poëzie en kaapt op die manier en geheel terecht een plaats weg in de lijst van de boekenuitdaging voor 2016. Klassiekers, bekende en minder bekende nummers en zelfs 'dingen' waar ik nooit van gehoord heb. Youtube-gewijs doe ik een verdienstelijke poging om mijn kennis van de Belpop weer wat uit te breiden. Best genietbaar en boeiend om naast de tekst en het klankklaar videomateriaal ook de commentaar van Stijn himself te kunnen lezen.
De klassiekers...

Van God los
Laat nu toch die God los
Er is niemand in de kosmos
't Is zonde van de tijd                                                            't Is niet altijd kommer en kwel
                                                                                              Niet altijd
                                                                                              Maar meestal wel

En er bovendien via dit tekstboek met bijhorende uitleg nog achter komen ook dat de gladgeschoren heren Meuris en van het Groenewoud een van de knapste dubbel- en kruiscreaties uit de Vlaamse muziekcultuur op hun complementair actief hebben: Wat een fijne dag & Het zou niet mogen zijn.  
Gewoon even klikken op de "&". Is een heerlijke ontdekking...   Merci Pola !!

1 opmerking:

  1. en merci dat wij ook een(al was het een klein) stukske kunnen meeproeven

    BeantwoordenVerwijderen