vrijdag 8 januari 2016

Reader's Digest....

Het kind is uit de stal, de herders terug naar huis en de drie koningen weer op weg naar het oosten.
Vrijwillige repatriëring met steun van de overheid. Zij zijn vertrokken, wij er weer aan begonnen. En hoe..?!
Vooreerst is daar Luigi, die zijn blog nieuw leven heeft ingeblazen en ons vanaf nu ook tekstueel van dienst gaat zijn. Een klare kijk op de alledaagse werkelijkheid. Dat, en geen morzel minder verwachten we van hem. Hiep... hiep,hiep: wees welgekomen!! En laat frequentelijk Uw licht schijnen op de triviactualiteit rondom ons.
Ook in 2016 gaan "ze" er geen gras over laten groeien, en gaan "we" het geweten hebben. Polarisering neemt geen verlof, ook niet voor Kerst of voor de overgang naar een nieuw jaar. Die stap zetten we om diverse redenen ook niet allemaal samen. Hoort U het ook nog steeds donderen in Keulen? Ik wel...

En dus schakel ik over naar een minder delicaat maar o zo verrijkend onderwerp: de lec- en literatuur. Ons "oudste" (Bieke) kwam op nieuwjaarsdag met een leuke uitdaging aandragen: een aan de hand van een suggestielijst zelf samen te stellen reeks van 25 boeken die er dit lopende jaar aan moeten geloven. Een debuutroman, een boek met een groene kaft, een boek waar het hoofdpersonage geen menselijk wezen is, een graphic novel, een waarin het sneeuwt, een boek van een vrouw...
Ik koos om te beginnen en uit praktische overweging, want ik was toen reeds aan pagina 56, voor een boek met slechts één woord in de titel: STERN. Het tweede boek van Thomas Heerma van Voss, dat enkele maanden geleden geheel toevallig én gratis zijn weg had gevonden naar de iBook-map op mijn tablet. Ben blij met m'n keuze: een boek dat vlot wegleest én op een originele manier het dagelijkse leven van een heel gewone man... aan de man brengt. Schrijver Thomas HvV debuteerde toen hij 19 was, en kwam drie jaar later met dit werk. Een hele krachttoer voor zo'n jonge kerel. Heb ervan genoten, wat bij opgestoken, kan het U aanraden en heb meteen het eerste vakje van mijn leeslijst ingevuld.
Ondertussen ligt nummer twee al klaar. Daarvoor vraag ik echter wat patiëntie van Uwentwege. Het weekend staat voor de deur, en ik heb nog andere ijzers in het vuur...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten