woensdag 27 januari 2016

Deens avontuur...

Het danig wisselvallige weer van de laatste dagen stuurt mij bij momenten op het wandelpad, in aangenaam (bijna) lenteweer. Maar even snel keert het tij en ben ik met geen stokken door de vieze regenbuien te jagen. Dan heb/neem ik de tijd om op selectieve basis doorheen enkele van de recente topwedstrijden in de NBA te fietsen. De teller staat tegenwoordig op 75 tot 90 minuten pedaalwerk, waarin ik gelijkgaand met de tijd tot zo'n 45 kilometer wegtrap. Matige belasting, met halverwege wat intervalwerk. En ondertussen de focus op het betere basketbal: de clash tussen Golden State en San Antonio, waarbij de manschappen van coach Popovich het zwaar te verduren kregen. Wat de confrontatie van het jaar moest zijn werd een afstraffing die Parker & co zich nog lang gaan herinneren. Het team van Steve Kerr, die na een lange afwezigheid eindelijk het roer terug overnam van de meer dan succesrijke interim-coach Luke Walton, was dan weer outstanding. En toch. Ben benieuwd wat de play-offs nog in petto hebben. Wait and see.
Verder blijft de biografie van Steve Jobs veel van mijn aandacht en tijd in beslag nemen. Hoewel het bij momenten een drukke opsomming van actoren wordt, probeer ik vooral de grote lijnen te vinden en te volgen. Nog steeds heel boeiend. Zeker nu ik in de filmzaal van Metropolis de trailer zag ben ik dubbel gemotiveerd om door te lezen tot het gaatje, zodat ik binnenkort wel voorbereid de hele film kan gaan zien.

Hopelijk wordt dat een even positieve totaalervaring als dewelke ik gisteren heb overgehouden aan The Danish Girl van Tom Hooper. Een film gebaseerd op waargebeurde feiten en die het verhaal vertelt van de eerste bekende transgender in de geschiedenis. Een delicaat onderwerp dat door Eddie Redmayne en Alicia Vikander op zeer indringende wijze wordt opgevoerd. Schitterend in beeld gebracht en met een op mijn maat gesneden traagzaamheid die ruimte en tijd biedt om de ontstaansevolutie van Einar tot Lili te ondergaan en aan te voelen. Het heeft mij diep geraakt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten