maandag 26 maart 2018

Er weer helemaal klaar voor...

Et voilà, de keuze is gemaakt. Ik ben er opnieuw aan begonnen. Lezen. Niet geheel onlogisch ging mijn eerste voorkeur naar Julian Barnes. Het enige verhaal. Helemaal Barnes: het spreekt me aan en laat zich in al zijn hopeloosheid even treurig als prachtig weglezen. Ben er nog volop mee aan de gang. Tien bladzijden voor het middagdutje en/of het nachtelijke slapengaan, waarvan ik minstens de laatste twee opnieuw tot mij neem bij het begin van de volgende leesbeurt. Kwestie van tussen de Barnesiaanse kronkels de verhaallijn aan te houden en de draad niet te verliezen. Ben er weer helemaal klaar voor...

Hoewel "klaar" in deze meer dan overtrokken mag genoemd worden. Gisteren sloeg ik -klaar of niet, dus- de bal behoorlijk mis. Mijn buurjongen Rik, rijdt sinds enkele jaren "koers". Met de fiets, ja. De vierde Rik in een fenomenale rij: Van Steenbergen, Van Looy, Van Linden, en nu Van "..." Om wille van de privacy nog even tussen " ".  Maar hij zou een voorjaarskoers rijden in mijn geboortedorp, meer nog: wel 10 keer voorbij mijn ouderlijk huis. En dus voor mij een must om voor hem te gaan supporteren. Gekoppeld aan een familiebezoek. Met Pola, zus en broer op sleeptouw genomen en de renners tijdens de wedstrijd over het hele parcours tegemoet gewandeld. Mooi weer, flinke coureurs, hier en daar wat oude bekenden. De straat van mijn jeugd, herinneringen ophalen. Genieten. Maar waar was/reed Rik? Helm, zonnebril en een razende rennersvaart maken het niet gemakkelijk om iemand te herkennen in een gesloten peloton. Zou het dan toch de 44 zijn die daarnet mee was in een ontsnapping? Bij de volgende doortocht zijn ze al ingelopen en weer eentje later hangt hij achteraan in het pak. Ze blijven hard gaan die jonge gasten en tijdens de negende ronde heeft hij blijkbaar moeten lossen. Bordje leeg...?? Niet meer te zien... Enfin, ik kan het verhaal nog veel langer maken maar da's niet de bedoeling. Achteraf bleek er iets niet te kloppen: ik had ook vader Stefan niet gezien op de omloop. Fout dus. Bij thuiskomst even gecheckt bij Rik: die had om 13 uur gereden met de nieuwelingen en Polo had de wedstrijd van de junioren gevolgd, met start om 15 uur. Mijn voorbereiding kan dus beter, zeker als ik er "helemaal" klaar voor wil zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten