vrijdag 7 juli 2017

Un Tour Cardiaque...

"Rustig jongen, rustig aan" hoor ik een voorzichtig stemmetje binnen in mij. Ik mag niet te snel victorie kraaien natuurlijk en al evenmin het vel van de grote beer te koop aanbieden alvorens hij geschoten is. Er moet nog een hele weg afgelegd worden voor alles, of tenminste een groot deel daarvan, weer in de vertrouwde plooi valt. Een 100% garantie is er aan de ingreep trouwens niet verbonden, dat wist ik en dat kan ik ook aanvaarden. 'Ze' konden niet meer dan hun best doen, en zo geschiedde. Verder komt er wat geduld en wachttijd bij kijken tot en of de gewenste resultaten zich aandienen. Ondertussen heb ik mij voorgenomen geen mosselen meer te roepen alvorens de sloep aan wal is. Time will tell...

Naast de herstelfase houdt ook de teruggekeerde zomerwarmte mij in een "Keep Calm"-modus en is er sinds vele jaren weer tijd, en ja ik moet het bekennen: ook de goesting, om dagelijks het grote Tourcircus te volgen op tv. Zelfs met het ook door mij ooit zo verguisde duo Wuyts-De Cauwer in de commentaar-cabine. Kwestie van overleven zeker?
Het zijn voorlopig oersaaie ritten die via oortjes en ploegorders tot in de details geprogrammeerd worden en waar op het einde net als in het voetbal vrij regelmatig een Duitser aan de winst is. De Tour op PlayStation? Toch brengt net dat einde dan weer ( en gelukkig toch maar!!) het broodnodige spektakel en de bijhorende discussies op tv , radio en sociale media, in digitale en papieren kranten. De millimeterspurt (letterlijk bleek achteraf) vandaag in Nuits-Saint-Georges tussen Marcel Kittel en Boason Hagen is er al een mooi voorbeeld van. Zegt U het ook maar eens, wie wint hier? Niet te zien toch? Na veel uitvergroten en pixelgewijs vergelijken van het beeldmateriaal bleek dat Kittel "drie tienduizendsten" van een seconde voor Hagen de eindstreep raakte met het topje van zijn voorwiel. Hij wint dus deze rit met 6 millimeter voorsprong. En hoe lang was de etappe van vandaag? Als ik het goed heb: tweehonderddertien miljoen en vijfhonderdduizend millimeter. Mmmmm, dat was dus nipt, heel nipt...

Eerder deze week was het ook al eens prijs: lange saaie rit, zelfde programmatuur, op naar de massasprint in Vittel. Deze keer met enkele valpartijen en een hele heisa omtrent het al dan niet uitsluiten of anderszins straffen van de schuldige. Als die al schuldig was volgens de enen en of hij het slachtoffer al dan niet geraakt had volgens weer anderen. Ieder zijn mening, honderden foto's, tientallen video's, en het bleef moeilijk. Finaal vloog Sagan eruit en was het de volgende dag gewoon weer "business as usual" in La Grande Boucle. Waren het al bijna vergeten...


Maar toeval of niet, twee keer spanning: in Vittel en in Nuits-Saint-Georges. Zouden de coureurs ook iets hebben met "water in de wijn"...?? Na de eerste harde uithalen naar Sagan, werden de commentaren en interpretaties bij het herbekijken van de super-slow beelden al snel heel wat milder. Zelfs slachtoffer Cavendish deed daags nadien al..., euhh: juist: water in de wijn!! Zouden al die spanning en bijhorende polemieken wel goed zijn voor mijnen tikker? Ik weet het niet, maar ondervind er voorlopig ook geen hinder van. Ga er maar van uit dat het een goeie test is, een soort Tour Cardiaque...

1 opmerking: