woensdag 30 maart 2016

Rise and Shine...

"Dat lucht op!" dacht ik bij die vorige publicatie. Het zuur was me van de maag, en de gal gespuwd. Soms kan het er even over zijn, maar ook dat is deel van mijn geheel. Ik moet niet naïef zijn, noch mezelf beter voordoen dan ik ben. Uiteraard heeft ook een Polo zijn kleine kanten. Dat uit zich al wel eens in een reflexmatig denken waar mij dan weer de diepere zin van ontgaat. Het oeverloos geleuter is niet ver meer af. Veel blabla en weinig wol. Dat kan (en mag met Uw goeddunken?!) hier in een triviale column op een waardeloze blog, maar niet in de publieke situatie die nu de onze is. Als de ver van mijn bed-show zich afspeelt in je eigen slaapkamer, dan wil een mens al wel eens allert worden. Het feit dat onrecht en wreedheden als die van Zaventem en Maalbeek (en Parijs, Madrid, Londen, New York  maar ook Istanbul en Bagdad, Mosul, Caïro en zoveel andere plekken op onze alsmaar krimpende wereldbol) gebeuren en doorgang vinden om welke duistere reden dan ook, is meer dan erg genoeg... 

Dit alles stond nog maar in klad genoteerd, en toen knepen we er met z'n tweeën voor een dag of vier tussenuit. Het was al een hele tijd geboekt: een lang Paasweekend relaxen in de buurt van Barvaux, vooraan in onze eigenste Dardennen. Af en toe een wandeling, een sauna, het nodige 'lekker eten', een stoombad en wat baantjes zwemmen. Het is natuurlijk niet het einde van de wereld, tv en internet komen ook probleemloos tot bij de oevers van de Ourthe. En dus bleef de molen draaien, en las ik de bijdrage van Dimitri Verbelen, waarin "links naar rechts en rechts naar links wijst terwijl het middelveld gelaten de schouders ophaalt", de opinie van Hendrik Vos, die zoekt naar echte Europese samenwerking maar vreest dat "iedereen wel een geschikte reden heeft om het nog apart te regelen",  de tekst waarin Jan Van der Cruysse reageert op de gebeurtenissen van 22 maart ll. Hij neemt de Belgische wafelijzerpolitiek onder de loep en roept als zovelen op tot 'grote kuis'. En dit zijn er maar een paar. Als iedereen op dezelfde nagels blijft hameren moeten zij die we gekozen hebben dat toch maar eens oppikken en eindelijk hun job proberen te doen. Veel mensen denken hetzelfde, hopelijk nemen de juiste personen hun verantwoordelijkheid. 
De feiten blijven de feiten, we kunnen niet omheen het terroristenprobleem. De fysieke aanpak alleen gaat volgens mij niet helpen. Er mag en moet kordaat en heel gericht opgetreden worden, zonder veralgemening. Maar aan de basis ligt een extremistische ideologie, en de vraag is wie het best gewapend is om die te bestrijden. Als ik goed luister zijn er heel veel moslims die vinden dat wat nu gebeurt niet strookt met de leer van de islam. Met z'n allen opstaan en over de grenzen van de godsdiensten heen de lijnen uitzetten voor een menswaardige samenleving. Naïef idealisme? Rise and shine... and give peace a chance!

1 opmerking:

  1. Verzen 8 en 9 van de Koran????Een "vredelievende" godsdienst? Laat ons niet lachen, want het is te "bloed"-ernstig om er nog mee te lachen.

    BeantwoordenVerwijderen