donderdag 24 maart 2016

Get well Seb...

In mijn vorige 'post' zag ik de lente een grijze start nemen, maar met de Goede Week in aantocht had ik er alle vertrouwen in dat het wel goed zou komen. Dat deed het dus niet. Amper één dag later kregen we de volle lading: een pikzwarte dinsdag. Zaventem en Maalbeek. 30 doden en 300 gewonden. Ellendig. De aantallen spelen eigenlijk geen rol, de manier waarop en het waarom des te meer. En dat ik het weer niet in woorden gevat krijg. Weeral niet. Kan het nog wel? Moet dat ook nog? Zoveel columnisten, redacteuren en -trices hebben wereldwijd hun pennen reeds geslepen en de analyses voor de massa te grabbel gegooid. Zij kunnen dat blijkbaar wėl. Zij moeten zich er direct in smijten, want verdienen er hun boterham mee. Zoveel regels, kolommen of karakters. Foto's en achtergrondinformatie. Bedenkingen en (on)verantwoordingen. Zij zijn er dan ook in getraind. Ik niet. Ik klungel maar wat aan op deze blog, en als het te moeilijk wordt, dan mag ik passen. Dat heb ik ook nu weer even gedaan. Het lijkt me zo zinloos om het nog eens in m'n eigen beperkte woordenschat en dito beoordelingsvermogen te gaan doen. De vele facetten van het verhaal, de situaties en de achtergronden worden al twee dagen lang in kranten en tijdschriften, op websites en sociale media uitgeplozen en vanuit diverse invalshoeken en overtuigingen gefileerd. Wat we nu op ons bord krijgen grenst aan het onverteerbare. Daar is tijd voor nodig. Maar de tijd dringt. Hoe gaat men daar op de verschillende echelons het best mee om? Ik neem aan dat de politieke benadering niet dezelfde kan zijn als die van de man in de straat. Maar het moet wel hout snijden. De nagels en de koppen. En wellicht moet er ook geslagen worden en niet alleen gezalfd. Overleg en actie. En zo heb ik mezelf tegen beter weten in toch op sleeptouw laten nemen. Woorden en ideeën, ze zijn sterker dan mezelf. Ik hoop dat het allemaal goed komt met Sebastien Bellin, een van m'n basketbal-buddies die midden in de aanslag op Zaventem zat. Zwaar gewond maar gelukkig snel in veiligheid, en nu stabiel. "Stay strong and get well soon, Seb!!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten