maandag 25 maart 2019

Nu iets écht helemaal anders ...

Hij sprak en spreekt nog steeds tot de verbeelding. Vooral toen kort na zijn overlijden vorig jaar een uitzending gewijd werd aan zijn leven en werken raakte ook heer Polo in de ban van Stephen Hawking. Herinner me nog zeer levendig de bewondering en het respect dat Thomas Hertog, een jonge Vlaamse wolf in de roedel van theoretisch natuurkundigen, betuigde aan zijn grote voorbeeld/leermeester/bondgenoot. Dit soort wetenschappers kan mij ontroeren door hun ontwapenende pogingen om de meest complexe theorieën en aannames op een zo eenvoudig mogelijke wijze aan de man/vrouw te brengen. Of ik het dan ook begrijp is nog iets anders, maar het helpt mij wel weer enkele stapjes te zetten. Dit boek is er zo eentje dat een hoop van die dingen in zich heeft.  DE ANTWOORDEN OP DE GROTE VRAGEN.  
Een simpele hoofding die mij dan weer zeer nieuwsgierig maakt, want wie wil niet die antwoorden kennen? Bestaat er een God? en Hoe is alles begonnen? Over de Big Bang-theorie en of er misschien toch een schepping mee gemoeid kan geweest zijn. Of de eventuele schepper "tijd" zou gehad hebben om zijn plan voor te bereiden en uit te voeren? Voorbereiden niet, want voor het begin was er geen tijd om iets in te laten gebeuren. Over tijd en ruimte en hoe die samen voor het gemak dan toch maar tijdruimte worden. Hoe zwaartekracht en snelheid zich tot elkaar en tot energie verhouden? Wat zit er in een zwart gat? en Kunnen we de toekomst voorspellen? Voorspelbaarheid wordt dan een kwestie van weten en meten: welke deeltjes zich waar en wanneer exact bevinden.  En hoe snel zij zich verplaatsen, om te weten wat dat in de toekomst zal opleveren. De voorspelling die dan weer zwaar onder vuur komt te liggen door de stelling van het onzekerheidsprincipe: als een locatie heel specifiek is vastgesteld kan de registratie van de snelheid waarmee het deeltje beweegt niet meer foutloos gebeuren. En omgekeerd...
U ziet het: het lezen van dit boek is een hele challenge geweest. Ik ben er dan ook weer vol voor gegaan. En het is nog niet gedaan: ik blijf gaan. Meer dan eens, zeg gerust bij regelmaat, moest ik een stuk herlezen. Een schepje algemene relativiteitstheorie, een vleugje kwantummechanica en een toets van thermodynamica...Tot meerdere keren toe, alvorens ook maar iets te snappen van waar die uitgekiende denker(s) naar toe wilde(n). Een hele andere benadering om met mijn bescheiden vermogen tot nadenken iets te bereiken. Spannend ook... Zijn  tijdreizen mogelijk? Zullen we overleven op aarde? en Moeten we de ruimte koloniseren? Is er intelligent leven elders in het heelal? Zal kunstmatige intelligentie slimmer worden dan wij? en Hoe geven wij de toekomst vorm?
Ik heb nog enkele vragen te gaan. Dat is het voordeel van dit boek: de hoofdstukken kunnen apart gelezen worden en de schrijver neemt telkenmale in alle rust en eenvoud de draad der redenering weer op. Sneller dan het licht vooruit en/of achteruit reizen in de tijd? Of houdt de wetmatigheid van chronologie toch stand? Ongelofelijk boeiend dit alles, en ik zou u zelfs durven aanraden om het ook eens te proberen. Hier ligt wel al een roman klaar: da's ook weer écht iets helemaal anders...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten