vrijdag 8 maart 2019

Megalomania...

Om het tussendoor dan maar eens over een geheel andere boeg te gooien. De grootheidswaan die voortdurend en alom de kop opsteekt. De vooruitgang teert op groei, en die kan naar klassiek-economische normen nooit groot genoeg zijn. Bedrijven wiens omzet, winst of wereldwijde participatie niet snel genoeg stijgt volgens de analisten... zien hun waarden dalen. Aandelen zakken ondanks positieve cijfers. Groot, groter, grootst... altijd maar verder vooruit en steiler omhoog. Tot er onvermijdelijk eens voor "té groot" wordt gegaan. Zoals dat het geval was en is met de A380 van Airbus. Ze gingen het Boeing lastig maken, alleen waren ze daar zo'n 20 jaar te laat mee. Maar toch koppig volhouden, want ze wilden hier in Europa ook hun deel van de transatlantische koek. Jammer, maar helaas... bleken ook de reizigers niet zo te houden van overstappen onderweg. Van hub naar hub in zo'n grote bak die tot 320.000 liter brandstof kan meepakken. Leuke ecologische voetafdruk trouwens in tijden van klimaatmarsen en bosbrossen. En daarna in kleinere toestellen via lokale vluchten naar de definitieve bestemming. Blijkbaar is dat een van de factoren waarom het niet lukt. Er zijn er nog, maar daar gaan we nu geen tijd meer aan verspillen. De beslissing is genomen: in 2021 trekt Airbus de stekker uit het A380-project. Over and out. Alleen nog een keer zwaaien met het handje...

Uit een hele andere hoek, maar omtrent diezelfde grootheidswaan. In het Europees voetbal zou een financiële waakhond rondlopen. De Club Financial Control Body (CFCB) controleert of clubs niet meer uitgeven dan wat er 'officieel' binnenkomt. Zou dat nog helpen? Zij die moeten toezien op de juiste gang van zaken zijn zelf ook niet onaantastbaar voor de verlokkingen van het grote geld. Een fikse onderhandse gift is niet meer van deze tijd, maar een rekening op de Kaaimaneilanden is dat weer wel. In de schaduw van de off-shore constructies van makelaars, spelers en clubs tellen ook de inspecteurs en commissie-leden hun zwarte centen. Twee grote clubs die wat betreft overmatig transfereren hun sporen al verdiend hebben en waar vanuit de officiële instanties blijkbaar niet veel tegen in te brengen valt zijn Real Madrid en ParisSG. Dan maar onze sportieve gram halen dachten die van Amsterdam en Manchester. Een kruis over de Spaanse en Franse megalomanen. Vooral het Ajax-voetbal deed denken aan lang vervlogen tijden en was best genietbaar. Dat tijdens de slotminuten in Parijs de VAR nog zijn duit in het zakje deed vond ik niet eens zo erg. Ook daar heeft dat Qatarese miljard niets aan kunnen veranderen...

Om het allemaal nog wat gekker te maken lees ik net dat geldwolf Neymar beslist heeft om PSG in te ruilen voor Real. Moet dan wel de super-duurste transfer worden zeker? Hoeveel managers-agents-makelaars gaan daar weer dik geld aan verdienen? Football Megalomania...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten