zondag 24 maart 2019

Met schaa' en schande...

Hierboven had ook "Megalomania 2.0"  kunnen staan. Euhh... waar wil die Polo met ons naartoe?? Ik ga het heel even over Nokere Koerse hebben. Iets waar ik als niet meer echte wielerliefhebber tot vorig jaar nooit van gehoord had. Dat het snel kan gaan mag blijken uit het feit dat dit spektakel afgelopen week al te zien was tijdens een live-uitzending op tv. En ik zat daar, wegens niks anders om handen, domweg naar te kijken. Een uit haar voegen gebarsten kermiskoers die plots het statuut van een semi-klassieker krijgt of alleszins als uitzendwaardig wordt beoordeeld door de vaderlandse sportredactie. Of is het omdat ze anders te vaak werkloos moeten toekijken tijdens écht grote koersen waarvoor ze geen uitzendlicentie konden bemachtigen. Lees: te weinig middelen/centen om op het hoogste niveau mee te spelen. Dan maar naar Nokere om te koersen. Ik dacht die zijn gewoon met veel te veel voor die smalle wegjes, en dat er dan wel ongelukken moesten van komen. Woorden nog niet koud of daar gingen ze al: voorwiel in de breekvoeg van de gebetonneerde veldweg. Valpartij. Beetje verder opnieuw, en als klap op de vuurpijl de aankomst: massasprint bergop op een weeral te smal kasseipad, geen ruimte voor de tempomaker om zich "op kant te zetten" en dus laat die zich gewoon door de buik van het peloton naar achter zakken. Dat was zijn bedoeling, maar patat klets boem - schouder tegen heup, kwakje van achteropkomend rasspurter, eentje in de tang en een meervoud daarvan zwaar ten gronde. Een hele heisa van wel of niet verantwoord en wie er de snelste tussenkomst en/of meeste aandacht zou gekregen hebben van de hulpdiensten. Van de media ging de interesse en belangstelling alleszins vooral uit naar de Nederlandse kampioen en super-crosser Mathieu VDP. Bij nader toezien zal iedereen hierin wel een beetje zijn gelijk kunnen halen. Rest mij de vaststelling dat het spektakel voorop staat, het is en blijft natuurlijk "brood en spelen". Maar moet het zover gaan dat de veiligheid van sporters niet meer meetelt. Op deze manier zijn we nier veraf van een volgende "dramatische" gebeurtenis in de koers. De opwaardering van "de Koerse" houdt ook in dat er naast het grote aantal deelnemers ook enkele pro-Tour teams aan de start kwamen. Dat komt blijkbaar de snelheid ten goede, waar het kermis-parcours dan weer niet op voorzien is. Dit heb ik van een échte kenner, is het niet Rudi K.? Met schaa' en schande zijn ze nu te snel te groot geworden en nu botsen de organisatoren op hun limieten. De weg naar Milaan-Sanremo is nog lang,  er is werk aan de infrastructurele winkel. Maar dat het voor de VIP's wél in orde was, daar twijfel ik niet aan...

Om af te sluiten wil ik voor mezelf en mijn warrig bloggedrag alsnog verzachtende omstandigheden pleiten: het is een onweerstaanbare drang die mij dwingt om bij regelmaat deze schrijfsels te creëren en alhier te posten. Zeg maar dat meester Vermassen het gezegd heeft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten