vrijdag 19 oktober 2018

Du basket en abondance...

Van 50 jaar terug in de tijd naar het actuele sportgebeuren van eergisteren. Over de grote plas zijn ze er weer aan begonnen: het nieuwe NBA seizoen is van start gegaan. In Beamonesque tijden was dat voor mij een ver van m'n bed-show. Toen kon je wel al terecht op AFN 101.7: American Forces Network Radio voor rechtstreekse verslaggeving via de ether. Begin jaren '70 hingen we in onze Leuvense studentenkamers aan de ouderwetse huis-/buisradio en luisterden naar de onnavolgbare Amerikaanse sportverslaggevers. Zoiets had ik nog nooit gehoord. Wij hadden wel Pol Jacquemyns, vooral bekend van zijn voetbalpraatje op de toenmalige BRT-televisie en de duivenrubriek op de radio. Maar zo'n Amerikaans live-verslag was toch heel andere koek. Later kwam BBC-television op de proppen met op zaterdagavond de samenvatting van een die week gespeelde wedstrijd. En ook die wisten van aanpakken. Zo kwamen tijdens het weekend Magic Johnson en Larry Bird bij mij over de vloer. Het was een hele belevenis. Ondertussen is het internet erbij gekomen, met voor Polo en de zijnen sinds een vijftal jaren een all-in NBA League Pass. Dat biedt ons de mogelijkheid om "alle" wedstrijden te bekijken, volledig of in ruime 'condensed game' samenvatting of alleen in de allerkortste versie als Highlights. En nu komt het geluk bij het ongeluk, of zoals de heer Cruyff Johan het placht te benoemen: "Elk nadeel heb ze voordeel..." Net bij de opstart van het nieuwe seizoen zit ik op behoorlijk non-actief in mijn heuprevalidatie en is het absoluut verantwoord dat ik mijn tijd besteed aan het bekijken van zoveel Amerikaans basketbal. I love this game !!! Basketbal in overvloed. Du basket en abondance...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten