zondag 14 januari 2018

Zijn verhaal...

En ook het weekend zit er weer bijna helemaal op. Heer Polo heeft zich weten te herpakken. De midweekse schouderklopjes hebben hun uitwerking niet gemist. Voldoende vertrouwen getankt om door te gaan. Op de schaal van activiteiten heb ik middels enkele 'gedurfde initiatieven' de lat opnieuw wat hoger gelegd en mikte ik naar een volgende level. Heb de Polder en haar stoere bewoners met een bijkomend bezoek vereerd. Daags nadien doorheen de mistige ochtendkilte  een rondje gefietst in de nabije omgeving en beelden geschoten van quasi vergaan industrieel erfgoed.  Niet direct wat ik zocht, Marja, maar ik zoek verder. 's Avonds een uitstapje met "de jongens" naar Leiden. Basketbal: ontmoeting tussen de teams van twee Belgische coaches. Paul en Tony hebben ieder hun doelstellingen en gaan die wellicht halen. Voor de ene werd het na drie quarters billen knijpen dan toch een logische overwinning, voor de ander bleef het steken bij lijden in Leiden. Niet versagen mannen, misschien krijg ik Rudi & Serge (en enkele anderen?) nog wel een keer warm voor een volgende gelegenheid. Vandaag dan weer een zonnige voormiddag wandeling doorheen het Middelheim. Park en museum. En foto's maken...

We zijn nu twee weken ver in het nieuwe jaar, en ondanks wat strubbelingen in de aanloop heb ik toch mijn eerste boek achter de kiezen. Geen zware kost, al evenmin een literaire hoogvlieger, wel op eigen verzoek als nieuwjaarscadeau ontvangen. Waarvoor mijn oprechte dank. 
Johan Cruijff - mijn verhaal - de autobiografie. 
Het verhaal van de jonge voetballer, de Europese en wereldvedette, de succesvolle coach, de meest eigenzinnige voetbaltrainer én ondernemer, de wereldverbeteraar, de family-man, een voetbal orakel pur sang. Oranje op snee. Opgetekend tijdens zijn laatste levensjaar en voor zover ik kan opmaken behoorlijk authentiek neergeschreven. Getuige de typische en dus steeds weerkerende gedachtenkronkels en ideeënverstrengeling als het over simpel voetballen gaat, over het besturen van onderuit, over veldbezetting en het Ajax waar hij voor staat. Samen met de gekende Cruijffiaanse woordenschat zorgt dit voor een leeservaring die misschien niet steeds hoogstaand is maar wel van het nodige pigment is voorzien. Kwestie van goesting... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten