dinsdag 30 januari 2018

Boeken en verhaaltjes...

Natuurlijk weet U dat ik een fervent boekenlezer ben. In hard-copy liefst, want iets anders kenden we vroeger niet. En die voorkeur is dus gebleven. Lezen is een groot deel van mijn leven, daar ben ik maar al te blij om. Op school geleerd, jazeker. Maar ook thuis: heb mijn moeder zoveel boeken weten lezen tijdens haar rustmomentjes in de zetel. Ook nog op veel latere leeftijd. En dus heb ik het vast niet van een vreemde: woorden wekken, voorbeelden strekken. Merci Moeke, voor dat inspirerende toonbeeld. Daar moest ik meteen aan denken toen dit cartoon via Facebook tot mij kwam. Heb nog even gezocht naar een gepaste vertaling, maar beter dan dit originele no-nonsense Anglo-Amerikaans krijg ik het niet gezegd.  En dus blijft er staan wat er stond. Te boek of niet te boek.


Van voor de tijd dat ik echte boeken las dateert de foto hiernaast: Tante Terry en Kraakje. Veel heb ik er zelf niet van gezien wegens (toen al!!) net iets te oud en dus een Nonkel Bob en Tante Ria-kijker. Toch weet ik maar al te goed wat voor een monument zij was en dat Klein, klein kleutertje voor mijn jongste broertje jarenlang een absolute must-see is geweest op de Vlaamse televisie. Vandaag is "Tante" Terry Van Ginderen overleden. Misschien het moment om overal te lande nog eens op zoek te gaan en de LP's van Tante Terry vertelt boven te halen. Wie zo een echte platendraaier heeft kan haar dan nog eens horen. In Hans en Grietje, Lappenboontje,  de Pili's, "Zing en Dans met Tante Terry" en zoveel andere Musti's. Een levende brok cultureel jeugd-erfgoed is niet meer.  Rest in Peace, Tante Terry...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten