zaterdag 27 januari 2018

Af en toe moet dat kunnen...

Vandaag duurt het extra lang voor ik "in gang schiet". Ligt het aan de zaterdagochtend blues, of bestaat zoiets niet? Veel verschil met andere voormiddagen is er niet voor een professioneel gepensioneerde. Dan misschien toch een stukje nawerking van het Grote Levensvragen-debat hetwelk wij gisteravond gevolgd hebben in de Arenbergschouwburg.  Friedl' Lesage die een handvol BV's de pieren uit de publiekelijk bekende neuzen tracht te halen.  En dat middels een arbitraire verzameling vraagstellingen over van alles en nog wat: vragen over het leven, de toekomst, onze aarde, de leefbaarheid... Losjes aan elkaar gepraat. Geen zware kost, af en toe zelfs puur triviaal. Maar met tussendoor ook enkele stellingen die er (voor mij!) boenk bovenop waren. Geluk, en dan vooral het vermogen om simpelweg content te zijn. De traagheid van wandelen die ons beter naar het leven laat kijken. Toch ook de uitdaging om met van alles bezig te zijn, en de botsing van de ideeën. Jezelf kunnen, mogen, durven, willen...zijn. Of in eender welke andere volgorde, maar wel "jezelf". Met momenten bleef ik wat op mijn honger, maar achteraf bekeken was het zo slecht nog niet.  Doorheen de opeenvolgende vragenrondes je eigen mening en visie toetsen aan de antwoorden van anderen: ik heb er met graagte enkele uren aan gespendeerd. Een boeiende én verrijkende start van het weekend. 

En dan kwam de zaterdagochtend voor heer Polo met dames en tennis op tv. Het leek wel een eeuwigheid geleden, maar nu was het weer eens zover.  Dankzij onze kersverse leading lady, Elise Mertens. Neen zij speelde vandaag niet de finale op de Australian Open, net niet. Maar door haar schitterende prestaties was mijn aandacht opnieuw gewekt en wilde ik mij er nog wel eens voor zetten. Een hele voormiddag lang, voor een knappe damesfinale. Veelvuldig tennistieke hoogstandjes en doorlopend voorbeelden van doorzetting en karakter. Straffe madammen. Maar dat alles geldt ook voor frau Mertens, die een geweldig voorprogramma naar deze eindstrijd afleverde. Hopelijk blijft ze de verdiende aandacht en ondersteuning krijgen. Van mij alleszins haar foto bij dit artikel. Fly Emira...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten