donderdag 18 januari 2018

Straf verhaal...

De storm is gepasseerd. Stukken en brokken, veel schade in onze provincie. Hier valt het mee. Behalve een opgewaaide loodband die de overgang tussen roofing en leien overlapt valt er niks te melden. De weergoden waren met ons, en die opstaande loodband heb ik eigenhandig terug platgeslagen. Een ladder,  een lange plank en wat goede raad. Meer was daar niet voor nodig. Ook geen 1722 gebeld.

Voor vanavond was er in laatste instantie nog een extraatje gepland. Een lezing over CRISPR, door Hetty Helsmoortel. Een heldere uiteenzetting over de nieuwste techniek om het DNA van om het even welk organisme te veranderen. Klare taal over de biologie en het mechanisme achter CRISPR en voor mij een goede herhaling. Tijdens onze reis in Namibië zag ik het boek bij een medereiziger. Daarna ben ik het zelf beginnen lezen. Op uitleenbasis van reisgenoot Jean. Niet simpel, maar helemaal in de ban geraakt. Ik heb er bij tussenpozen mijn tijd voor genomen, of moeten nemen. Ben nu zowat in de helft, maar het bondige verhaal heb ik dus vanavond nog een keer meegekregen. Bacteriën, virusaanvallen, verdedigingsmechanismen, knippen en plakken van DNA-schakels en aldus eigenschappen uitschakelen, vervangen, aanpassen... bio-technologie van de bovenste plank. Met een pak interessante toepassingen en hoe we daar zelf op interactieve wijze tegenaan kijken. Ook de ethische vraagstukken werden niet uit de weg gegaan. Een ongelofelijk straf verhaal van een straffe madam...
Ben nu meer dan getriggerd om mij verder door het boek te worstelen. Het sluit ook perfect aan bij wat ik eerder las: Sapiens en Homo Deus van Noah Harari. Of en hoe we afstevenen op een trans- of posthumane samenleving? Waar gaat het met de mens naartoe? "Van nu en straks" en ook later...??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten