zaterdag 8 oktober 2016

Bos in Boom...

Het moet zijn dat we er bij vorige gelegenheden toch goede herinneringen aan overgehouden hebben, want als er iets 'naar ons goesting' in de aankondigingen passeert en/of een gelegenheid doet zich voor dan twijfelen wij meestal niet (al te lang) om kaartjes te bestellen bij CC DE STEIGER in Boom. Na een try-out van Kommilfoo, een avondje Raf 'solo'  en in een verder verleden nog wel eens Jan Decleir had La Pola nu door Boom haar oog laten vallen op Bos. De heer Stef Bos. Deze keer in een dubbelprogramma met Geert Verdi(c)kt, aka Buurman. Samen getuigen zij aan de hand van gesprekken tijdens een nachtelijke autorit over hun wederzijds respect, aanvoelen en vriendschap. Beide heren brengen een selectie uit hun eigen repertoire, zingen af en toe een nummer van elkaar en babbelen het geheel op een losse manier aan elkaar. Soms iets te los naar mijn mening, zeker als U zoals ik gewend bent geraakt aan  strakke dialogen en uitgekiend taalgebruik à la Walschaerts. Maar goed, het kon ermee door en tot aan de pauze was deze man 'matig content'. Stef en Dirk kwamen, zoals het ervaren theateratleten past, gefocust uit de kleedkamer en zorgden voor een sterke tweede helft. Vlotter tempo en met een naar mijn aanvoelen betere materiaalkeuze. De hommage van de heer Bos aan Ramses Shaffy en zijn nieuwe versie van "Papa" staken er zeker bovenuit. Gelukkig was het een vriendenmatch en speelden zij mét en niet tegen elkaar. Toch kan ik er niet omheen: Bos leidt zeer overtuigend op punten. En dat wordt nog sterker als ze allebei en opeenvolgend hun favoriete poëzie ten tonele brengen. Buurman gaat voor Claus en leest dat eerder stuntelig van een A4-tje. Bos kiest Hans Andreus en draagt dat op een weergaloze wijze voor. Schitterend! Voor mij het hoogtepunt van de avond. Vandaar, ere wie ere toekomt: 


Voor een dag van morgen
Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.           
Vertel het aan de huizen van steen,                               's Avonds laat vind ik het gedicht terug in het 
vertel het aan de stad                                                    Groot Verzenboek van Jozef Deleu, pag 576.
hoe lief ik je had.
Maar zeg het aan geen mens,                                       Dit wordt vanaf nu mijn nieuwe  'lezen': 
ze zouden je niet geloven.                                             555 gedichten over leven, liefde en dood
Ze zouden niet willen geloven dat                                 bert deben, omdat die pas later publiceerde
alleen maar een man                                                     en tussendoor een dikke boterham in vele
alleen maar een vrouw                                                  'partjes': Anna Karenina van leo tolstoy.
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.                                                                       Als ik dan nog maar door het bos de bomen
                                                                                      Die boom in het bos
Hans Andreus                                                               Stef Bos, in Boom...
Uit: Al ben ik een reiziger                                              
Uitgeverij Holland 1959                                                 

3 opmerkingen: