vrijdag 15 juli 2016

De stukjes van de puzzel...

Soms heeft een (oude) mens van die nachten dat het niet lukt: terug de slaap vatten na het om sanitaire reden verlaten van de bedstee. Vannacht was er zo een: om half vier even op, een kwartier later nog wakker, al drie keer van kant gedraaid - hoeveel heb ik er zo? - een slokje water, het betert niet en uiteindelijk sta ik toch maar even op. Ondertussen draait de molen: gedachten blijven hangen of slaan op hol. Voor waar ik aan denk zoek ik een nachtelijke oplossing. Die ik morgen overigens vrijwel zeker weer vergeten ben. Alles komt aan bod, en van de hak op de tak passeren de meest uiteenlopende onderwerpen de revue. Zo zie  ik de sterke madam van gisteren, Ieshia Evans, haar debuut maken in SCHOFT, de huidig lopende voorstelling van Kommi Foo. Is dat alleen mijn gedacht of hebben de gebroeders Walschaerts haar al een plekje gegeven in een licht aangepaste versie van hun optreden? Misschien moet ik het maar eens vragen aan Raf. Verder bedenk ik wat de toekomst gaat brengen in de Tour? Geen idee waarom, maar toen ik deze namiddag de reportage zag wist ik het meteen. Quatorze Juillet! Ze hebben er op de flanken van de Mont Ventoux een echt kolderfeest van gemaakt.  De rit inkorten omwille van de weersomstandigheden - hevige rukwinden op de top - was heel logisch, maar heeft zo zijn gevolgen gehad. Een massa toeschouwers die normaal over de 22 kilometer lange beklimming voor een continue mensenzee zorgt en bij vorige gelegenheden al niet in het gareel - lees: langs de kant van de weg - kon gehouden worden, moest het nu doen met 6 kilometer minder. Alles op een hoopje! Komt daarbij dat de nadarafsluitingen die zorgen voor een ruime en veilige laatste 3 kilometer niet waren verplaatst: die stonden nog aan de top bij het normale einde van de rit. Feestdag voor iedereen hebben ze daar bij de gemeente gedacht. Of veel te duur moet de Tourdirectie gemeend hebben: dubbel tarief of meer voor arbeid op dé nationale feestdag. Dan doen we het zonder. Amateurs! Daarbij hielden ze voor alle gemak even geen rekening met de clowns, de zotten en de zatten die deel uitmaken van het wielerpubliek. Knappe voorstelling: alles wat mis kon lopen liep deze keer mis. Toeschouwer op de weg, motor moet plots stoppen, renners knallen daar bovenop. Neen, niet zomaar 'renners': twee coureurs en Chris Froome. En dan krijgt de vaudeville die daarna wordt opgevoerd gigantisch hilarische proporties. Te gek om op te noemen. De kranten gaan er morgen vol van staan. Hopelijk is er ook plaats voor een artikeltje over 'onze' jongens die er een prachtige koers van maakten: Thomas De Gendt en Serge Pauwels. Tijdens de rechtstreekse bracht de Franse regie hen al veel te weinig in beeld en bij de nabesprekingen ging ook al alle aandacht uit naar de klucht bij Chalet Renard. Hun ploegen moeten maar klacht indienen wegens te weinig (publicitaire) aandacht. Hoe dan ook,  de Tour 2016 wordt met die 'beoordelingscommissie' een puzzel waar nog lang niet alle stukjes gelegd zijn...

1 opmerking:

  1. Ja Marrek, de wereld draait vierkant. Feestdag zal het nog moeilijk worden op de 14e juli ! Zojuist om 5 u het nieuws gehoord en gelijk heel wakker. Geen ontkomen aan : de rampen des 'mensen' hebben weer eens hun slachtoffers gemaakt. Deze keer in Nice.
    De onvoorspelbaarheid wordt beangstigend. De willekeur wordt terreur met een oorlogstempo !
    Het NU lijkt geen zekerheden meer te hebben, nergens meer !
    https://www.youtube.com/watch?v=sE2yz-L6https : Frans Halsema en Jenny Arean in het duet van Annie M.G. Smidt : VLUCHTEN KAN NIET MEER ...
    Ik vond het liedje zoveel jaren geleden al heel voorspellend en aangrijpend !
    Het volgende was vele jaren mijn 'lijfliedje' :
    "Robert Long - Jij en ik

    ik ben verdrietig ...en boos
    ik voel me machteloos
    mijn idealen sterven een voor een

    ook al doe je je best
    het helpt geen ene pest
    het wordt maar steeds beroerder
    om ons heen

    soms denk ik laat ook maar
    vechten heeft toch geen zin
    want wie vuil spel speelt heeft bij voorbaat al gewonnen
    je wint alleen nog maar met tanks en met kanonnen
    en tegen zoiets brengt geen zinnig mens iets in

    en als je wel vecht...vecht je tegen beter weten
    er is al lang geruisloos over ons beslist
    het draait om macht... want macht is geld
    en dat bescherm je met geweld
    en wie niet mee wilt doen is gek of op z'n minst een anarchist

    soms denk ik moedeloos
    als ik nog 50 word
    zonder een oorlog... of een gifwolk is 't een wonder
    want volgens mij gaan wij al eerder naar de donder
    is 't hele gekkenhuis al eerder in gestort
    dan word ik bang... slaat de paniek toe wil ik vluchten
    maar zoals Annie Smit al schreef dat kan niet meer
    de toekomst is al haast voorbij
    m'n laatste houvast dat ben jij
    dat meen ik echt... ook als ik jou uit pure wanhoop soms bezeer

    want jij en ik dat is waar
    we horen bij elkaar
    o god dat hoop ik maar... jij en ik
    er dreigt zoveel gevaar
    maar we schuilen bij elkaar
    jouw wang tegen mijn haar.... jij en ik"

    Straks probeer ik nog even te rusten ? !

    BeantwoordenVerwijderen