maandag 26 oktober 2015

Villa Politica...

Crevits gaat 'het middelbaar' moderniseren. De beslissingen daaromtrent zullen op politiek niveau genomen worden. Zij laat zich dienaangaande adviseren door haar 'experten'. Maar 'ons Hilde' gaat ook op oudercontact: "Ik wil het hart en de buik van ouders mee hebben." Weet de minister wel dat 'Onderwijs' haar bevoegdheid is? Als ze dan toch absoluut de 'gevoelige toer' opgaat dan zou ik haar aanraden ook maar te peilen naar het welbevinden en buikgevoel van haar medewerkers in het veld, in casu de leerkrachten. Die vind ik in geen enkel interview terug. Het is maar hoe het wordt uitgelegd. Bij de armoedebestrijding werden recentelijk meer ervaringsdeskundigen ingezet, met goed resultaat blijkbaar. Zij die jarenlang experiëntie hebben opgedaan in het lesgeven worden echter monddood gemaakt en ademloos achtergelaten onder een steeds maar groeiende berg van administratieve verplichtingen. Uitgerangeerd voor het overleg.
De minister en de ouders. Het hart en de buik. Ministerie van Anatomie...?!

Hierop aansluitend wil ik nog een tweede politiek bedenksel van mij afschrijven. Deze dagen is er ook heel wat te doen om de 100 euro die ieder gebruiker, klein of groot - koppel of singel - met veel tot zonder kinderen, gaat moeten betalen om de put van de meest waanzinnige subsidiecarrousel ooit te helpen dempen. Om de handel in zonnepanelen van de grond te krijgen... juist: op het dak, werd in een niet zo ver verleden met overheidsgeld - dat finaal van U en mij komt en blijft komen - GESMETEN !!
Geen mens die daar toen een zinnige uitleg voor kon noch hoefde te geven. Met die zonnepanelen op je dak werd je slapend rijk. Meer nog: de gekken die het niet deden betaalden mee voor jouw investering. Zo'n gek schrijft nu deze tekst. Ik had en heb echter nog steeds een goede reden om het niet te doen: de integere authenticiteit van onze Crépain-woning is mij meer waard dan een pak groenestroomcertificaten op kosten van de gemeenschap. Ook dacht ik dat er zoiets bestaat als wat té mooi is, dat kan niet waar zijn. Dat keert zich uiteindelijk tegen ons. Zie daar dus de 'Truttel'taks vs de Freyafactuur.  Inhoudelijk een hele boterham en voor een simpele boerenlul als Marco Polo "des Guten ein bisschen zu viel". Maar goed, er zijn argumenten van beide zijden en ik keek al uit naar een spetterend verbaal duel in het parlementair halfrond  tussen de twee diva's in kwestie. Gemiste kans.

Van den Bossche laste een korte periode van mediastilte in en kwam na enkele dagen met een schriftelijke repliek. Moet kunnen? Misschien wel, edoch... ik heb zo mijn bedenkingen als la Freya met een open brief op de proppen komt.
Ooit vond zij helpers om haar eindverhandeling in elkaar te flansen. Toen dat aan het licht en in de pers kwam heeft vader Luc zijn volle politieke gewicht in de schaal geworpen en onder die druk is de hele discussie een stille dood gestorven.
Omdat de waarheid te kwetsend en al te zeer voor de hand liggend was?
Of een machtspelletje met een beschermde tele-tubby onder 'vaders' paraplu?
Dan kan ik nu nauwelijks geloven dat zij ook maar een woord van haar repliek zelf op papier heeft gezet, laat staan de argumentatie heeft bedacht en daarna geformuleerd. Deze keer misschien geen plagiaat, maar als je zelf niet uit je woorden komt om in een parlementaire discussie je zaak te verdedigen dan laat je de partijscribenten maar even hun werk doen.
Dat doen er wel meer natuurlijk, maar kom het dan tenminste zelf vertellen hé.
Arm kind, ach wat zit je daar stil, langs de kant van de politieke weg...

1 opmerking:

  1. Na "Twee pensen en ne pot compote" (dixit Van den Boeynants zaliger) en de Agusta-helikopters dacht ik dat het niet meer erger kon. Maar zie: het kan nog wel erger. Met dank aan de zo positieve regering Michel I "krijgen" singles het komende jaar iets meer dan 1.100,00 € minder. En dan is er de vet-, suiker-, dieseltaks nog niet bijgerekend. Een verantwoordelijke van de Provincie Antwerpen heeft mij vorige week duidelijk gemaakt dat de vernietiging van het Essers-bos in Genk niet opweegt tegen de economische belangen...Als hij moest kiezen tussen een groene long en economie dan koos hij voor het laatste...Over de invasie van IS? Geen kwaad woord. Na het zien van "The Stoning of Soraya M." moet ik deze godsdienst en deze levensvisie niet. Echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen