maandag 28 september 2015

There's magic in the air...

En dan nu iets helemaal anders.
Van diverse kanten werd ons aangeraden om de voorbije nacht vrij te houden in het agenda. Een nachtje met een volle maan: dat kan tellen, maar mijn slaap heb ik er - op een enkele keer na - niet voor gelaten.  Deze zou echter anders zijn. Ik zet het even op een rijtje voor U:
1. De volle maan waarvan sprake zou de eerste zijn in de herfst van dit jaar, en dan hebben we het over de oogstmaan. Het teken dat de boeren kunnen beginnen met het binnenhalen van de oogst.
2. Bovendien stond deze keer de maan op haar dichtste punt bij de aarde, lijkt ze wat groter en spreken we van een supermaan. Mooi meegenomen.
3. En nog is het niet gedaan, want omdat er tegelijkertijd een volledige maansverduistering aan te pas kwam kregen we er een bloedmaan gratis bovenop. Een rosrode kleur doordat het licht van de zon door onze dampkring wordt gefilterd.

Argumenten genoeg dus om het erop te wagen. Net voor het slapen gaan een eerste foto om te testen. Volle maan in volle glorie. Mooi. Geen wekker gezet, maar gebruik gemaakt van de spontane wake-up die mij toelaat om iedere nacht een plaspauze in te lassen. Deze keer duurde het wat langer dan gewoonlijk.
Hopelijk spreekt de onderstaande compilatie voor zich. Geen commentaar dus...

Ik heb hier en daar wat bijgeknipt, en ook met licht en scherpte is er wat geschoven. Maar de kleuren zijn wat ze gisterennacht waren en zoals ik ze vanop mijn eigenste terras heb kunnen bewonderen. Zo mooi had ik het niet verwacht. Nu ga ik zeker mijn best doen om december 2029 te halen, want als de hemel dan even helder is als nu is er weer kans op zo'n spektakel.  De ouwe zal dan wellicht niet toekomen met een warme muts, maar er zullen ook handschoenen en een sjaal aan te pas komen. So what? Ik kijk er al naar uit...

1 opmerking:

  1. De ene weerman zegt 2019, een andere reporter zegt 2035, en dan weer een vrije radio 2041... Laten we "mikken" op 2041, dan zijn we zeker dat we er volgende keer nog bijzijn. Was te moe om op te staan, maar had het toch moeten doen. Mooie foto's. Da's zeker.

    BeantwoordenVerwijderen