maandag 7 september 2015

Citaten op de boterham...

Heb mijn lesje weer eens geleerd: schoenmaker blijf bij je porseleinwinkel en hou je bij de dingen die zich op relativerende wijze laten behandelen. Met een lach en een traan, maar vooral met een lach. En die kan er met de huidige vluchtelingenproblematiek niet meer af. Een meer dan delicate kwestie met te veel invalshoeken en uiteenlopende standpunten bij de vleet. Cijfers, statistieken, aantallen en bedragen... het weekend stond er bol van. Alles en iedereen kan om en om en tegen elkaar gebruikt worden. Ik snap er de ballen meer van! Moet ik dan toch op de loop voor de actualiteit? Misschien wel voor een gedeelte ervan, met in gedachten de eindrepliek van Guy L op mijn vorige post. Hij die het wel eens meer, of zelfs meestal, op een doordacht nuchtere en gebalde wijze weet te verwoorden: "Ik vrees dat die kleuter het slachtoffer is van een zeer bedenkelijk mensdom. Bah!"

Vluchtelingen in konvooi, per trein of op de bus en ontevreden landbouwers die met hun tractoren Brussel overrompelen. Ons 'moemoe' placht reeds in de jaren 60 van vorige eeuw 'The Golden Sixties', bij regelmaat en hoofdschuddend door de gang te lopen waarbij ze haar commentaar op lokale en mondiale toestanden meestal afrondde met: "In wat voor ne wereld leven we toch tegenwoordig..."
Dat was toen zo, en dat is nu -ruim 50 jaar later- nog steeds zo, moemoe! We zullen het ermee moeten doen. En ik maak van de gelegenheid gebruik om na Guy L ook Aloysius I te citeren bij zijn reactie op dezelfde eerder genoemde publicatie: "Hoe dit zal eindigen valt absoluut niet te voorspellen."

Dit gezegd en geschreven zijnde mag ik U melden dat ook volgens heer Polo onze nationale sjotters er weer serieus hun voeten aan geveegd hebben. Wanneer gaan die eens waar voor hun geld leveren en spelen volgens hun capaciteiten? Binnenkort een mars op Brussel van ontevreden voetbalsupporters?
Gelukkig hebben we nog de Belgian Lions, onze nationale basketbalploeg, die op het EK met een 2 op 3 meer dan behoorlijk presteren en vandaag 'geschiedenis' schrijven door topploeg Litouwen te verslaan. Het was op het nippertje, in de laatste fractie van de allerlaatste seconde. Bovendien was het  geen matte 1-0 na een slaapverwekkende match maar een schitterende 74-76 na een zinderende wedstrijd!!

"Brood en spelen."
Ook zonder citaat blijft dit gegeven door de vele eeuwen heen staan als een huis...

2 opmerkingen:

  1. Je weet waarover je spreekt hé Rudiman:
    LOON NAAR WERKEN. Was het maar altijd zo.
    (Ik bedoel het loon, niet het 'weten waarover'... 😂😂

    BeantwoordenVerwijderen