dinsdag 29 januari 2019

(Te?) Zware wiskundige hap...

Het gebeurt niet zo dikwijls dat ik mij al lezend moet gewonnen geven. Meestal bijt ik mij vast in wat voor me ligt. Soms komt het wel tot een korte adempauze, maar dan kan ik er weer tegenaan. Niet zo deze keer. Was het nu echt té zware kost? Tot ruim over de helft ben ik geraakt, maar nu is het op. De geschiedenis van de wiskunde. Ik wist dat het een hele uitdaging zou zijn, maar ook een eer dat "copain" Pjottr in mij degene zag die dat misschien wel rond zou krijgen. Sorry Peter, niet gelukt. Reken- en meetkunde, zelfs algebra ging nog een beetje. Maar eens de irreële en imaginaire getallen hun intrede deden was voor mij de kous af. Ik dien in De Stelling van de Papegaai mijn meerdere te erkennen. Daar moet ik even van bekomen. Maar geen nood, tot zover heb ik er in meerdere opzichten van genoten. Grensverleggend, al was dat meermaals op glad ijs en af en toe los het bos in. Ooit doe ik nog wel een poging om in doorstart deze turf van Denis Guedj uit te lezen. Maar voorlopig was het voor heer Polo een te zware wiskundige hap...

2 opmerkingen:

  1. Marco,
    Lovenswaardig dat jij je wil verdiepen in de wiskunde.Bravo!
    Wij hebben het boek hier ten huize spaghetti ook "gelezen" (niet in één "tirata" maar gespreid over een hele tijd, want niet echt eenvoudig!). Weliswaar de Italiaanse versie :"Il teorema del Pappagallo", gekocht op aanraden van een collega van Ingrid, tidens één van onze transalpine reizen. Ingrid heeft me al toevertrouwd dat :"Als il pappagallo chinees is voor Marco, ik hem wel wat bijles matematica kan geven!
    Che ne pensi?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik daar van denk, Guido?
    Het mijne alvast...
    Veel groe(n)ten uit Hoboken, en tot...???

    BeantwoordenVerwijderen