vrijdag 2 november 2018

Vertel eens...

Vertel eens, hoe ben je vandaag de dag doorgekomen?


Met herinneringen, steeds meer herinneringen ophalen aan steeds meer mensen die er niet meer zijn. Die ik al heel lang mis, of nog maar net, maar die ik nooit wil vergeten. Waar ik zo uitgebreid over kan vertellen of net veel te weinig over weet, omdat "zij'" maar heel even bij ons was.
En net vandaag las ik dit gedicht van Bert Deben.
Voor kleine Niké Évora en al die anderen...

De dood zou liefde moeten zijn
waarin men mild kan overgaan
naar wat men noemt een nabestaan
een zachte straal van zonneschijn

waar het volmaakt is en voldaan
bevrijd van elke angst en pijn
de dood zou liefde moeten zijn
waarin men mild kan overgaan

de grens een nevelige lijn
tussen beschut zijn en ontdaan
waarbij je toch niet echt verdwijnt
geen einde maar een nieuw ontstaan
de dood zou liefde moeten zijn 

Bert Deben
2018                                                                                                                              Merci, Bert....

5 opmerkingen:

  1. Zoals Nikos Kazantzakis op zijn graf liet noteren: "Ik heb geen angst en geen begeerte: ik ben vrij". De herinnering blijft voor de levenden. Meestal warme herinneringen. En die nemen we altijd en overal mee. Tot wij zullen overgaan in "herinneringen".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mooi compliment voor mijn gedicht en blij dat het (ook elders) zoveel mensen weet te raken ... dank trouwens ook voor het plaatsen hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is altijd plaats voor mooie dingen, Bert. Woorden, gedachten, gedichten... Tot op de koffie!!

    BeantwoordenVerwijderen