donderdag 14 september 2017

J'suis toujours là...

En met "là" bedoel ik ginder, niet hier. Ginder: in de Alpes-Maritimes van Briançonnet,  de Var van Bargème of zelfs de Côte-d'Or van Dijon waar ik de voorbije weken genoten heb van al wat ook God én mijne maat Pjottr... naar Frankrijk moet gelokt hebben. In gedachten wilde ik maar al te graag nog even "ginder" blijven. Hier is het nu enkel 'over'leven in kletsnatte omstandigheden. Vandaag zelfs geen weer om een straathond door te jagen. Ach was ik maar...

Dus draai ik bij deze de knop om en vergast U op wat koppen-kijken in Dijon met bijhorende verhaaltjes. Mijn kort geheugen doet het nog redelijk, en anders weet Google wel raad. Da's uiteindelijk maar één muisklik verder. Beginnen we met Joseph Moreau, één uit de aparte rij Pleuranten in het Musée des Beaux-Arts. Een hele geschiedenis over de "beweners" of "rouwklagers" die de praalgraven van de Bourgondische hertogen ondersteunen: van roven en beschadigen voor en tijdens de Franse Revolutie tot restauratie in de vroege 19de eeuw en de finale "herstelwerkzaamheden" nog eens 100 jaar later. Joseph M., de beeldhouwer die in 1824 de ontbrekende schakels mocht invullen voorzag ook plaats voor zichzelf en nog drie kompanen van het restauratie-commitee. Hij had er blijkbaar zin in, want enkel een kleine tekstballon ontbreekt nog: 
"Waar is da feestje??"   Joseph Moreau dus...
Later en een eind verder op het Parcours de la Chouette, het Uiltje van Dijon, treffen we een groots kunstwerk dat de straat op een heel eigen wijze kleur geeft. Een boomhoofd, of een hoofdboom? Alleszins "groen" in de stad en in een buurt waar daarvoor geen plaats leek. En dus gegoogeld: Sempervirens. Goed gedaan stad  Dijon en mooi werk van Gloria Friedmann, Duitse kunstenares met atelier in de Bourgogne. Nog maar eens een bewijs dat -naar mijn smaak en goesting- oud en nieuw, noem het klassiek en modern, wel samen kunnen gaan. Na de leeuwenkop van gisteren nog twee hoofden die mij het bekijken waard leken. Maar da's mijn mening, en daarom zit ik allicht nog in gedachten "ginder".


Voetnoot: gisteren begonnen aan de eerste van een reeks concerten in de Singel "Ken Uw Klassiekers". Een reeks van zes, met gisteren werk van Mozart en Beethoven: concerto's voor piano en orkest. En voor de gelegenheid vooraf een verjaardagsdiner met "ons Klein" in Grand Café de Singel. Even lekker en gezellig als het optreden daarna aangenaam en verrijkend was. Nog doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten