vrijdag 22 september 2017

Buurten...

Vanavond om 22.02 u start op het noordelijk halfrond de (g)astronomische herfst. Dus ook bij ons? Zijn meteorologische halfbroertje dat begon op 1 september sneed qua weersomstandigheden duidelijk meer (brand)hout: wolken, wind en regen en nog eens behoorlijk fris op de koop toe. Met de weerkaart van gisteren in de hand was er echter van herfst geen sprake meer. Laat dus de Indianen maar komen. Kunnen we samen met Neil Young nog een keer uithalen naar de Harvest Moon... 
Het wordt wel uitkijken naar wat de toekomst brengt, want zoals heer Bredero al zei: het kan snel gaan ende even zo vlug van kant verkeren...


Toch wil ik het hier nu niet verder over hebben. Wel over gisteren. Gisteren ging ik... neen, niet naar de cinéma. Wel liep ik in de vooravond langs bij een buurman enkele huizen verderop in de straat. Hij jong, ik jong van hart, en we kennen elkaar al meer dan 40 jaar. Van bij zijn geboorte reeds, kind met onze eigen kinderen. En nu woont hij al een tijd terug vlakbij in de buurt. Ik had een vraag, zat voor de computer en als naar gewoonte checkte ik op Facebook. Groen bolletje: online. "Of hij... " neen, niet de vraag waar het om ging maar of als hij thuis was ik wel heel even langs kon komen. Ok? Geen probleem. De korte vraag en het al even directe antwoord liepen uit in een ontspannen babbel na  de werkdag, de zijne juist. Met moeder de vrouw als klankbord vanuit de keuken en dochters die hoorden dat er bezoek was en wel even wilden weten wie en/of wat... Dat laatste doet er helemaal niet toe, wel het feit dat we de koetjes en de kalfjes nog eens ongedwongen hun ding lieten doen. Na afloop, toen ik de straat terug overstak, dacht ik aan vroeger en hoorde mijn moeder: " Ik ben even weg, mannen. 'k Ga efkes buurten bij Jeanne..." Of die keer dat er iets moet afgesproken worden en zij niet de hele voormiddag tijd heeft want dat Anna H op dinsdag komt buurten. Maar meestal zonder afspraak, gewoon langslopen bij elkaar, babbelen, vertellen en luisteren. Sociaal gedrag zonder de nieuwe media. Gewoon, de oude stempel. Moesten we terug meer doen: tijd maken om te buurten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten