dinsdag 9 april 2019

Vlaanderens Mooiste...

Hoewel de titel meer dan een vermoeden zou kunnen wekken, en dat niet geheel ten onrechte, ga ik het hier vandaag toch niet over de koers hebben. Het mag dan nog de nickname bij uitstek zijn waarmee de harde kern van het wielerjournaille deze voorjaarsklassieker aan Janneke & Mieke weet op te dringen. De Ronde van Vlaanderen, kortweg ook "dé Ronde" genoemd, maakt in deze context en op dit eigenste moment geen kans. Ik volg heel gedwee in het voetspoor van mijn nakomelingen en besteed aandacht aan een memorabel jubileum dat afgelopen weekend werd gevierd. Pola en Polo zingen het al 45 jaren gezamenlijk uit. Omdat het net nu niet helemaal paste in het bezigheidsplaatje van onze kinderen zijn we er maar met z'n tweeën op uit getrokken. Herdenken zouden we! Net als in '74 viel 6 april ook nu op zaterdag. Juister kan eigenlijk niet. En hoewel de kids er niet bij waren zijn ze ons niet vergeten...

Getuige daarvan deze fotocollage die op het nietsvermoedend Facebook-publiek werd losgelaten. Merci voor de attentie en voor de fijne herinneringen die dit oproept. Geloof het of heb er uw twijfels bij, maar ik weet van elke foto nog precies waar en/of wanneer hij gemaakt is. Teveel om op te noemen, maar wat een straffe verzameling. Maar om eerlijk te zijn, nu ik het probeerde: het is toch veel meer óf dan én... 
Foto's liegen niet zei men ooit, en daar leg ik mij dan maar bij neer. Dat het gedicht ook over ons zou gaan? Kwam me soms bekend dan wel gekend en tenslotte behoorlijk herkenbaar voor. En toch was het deze keer niet "ons oudste" die het had geschreven. Wel van de hand van een mij onbekende auteur: Kris Gelaude. Vanwege een onbekende, misschien ook en juist daarom dat het zo vertrouwd  klinkt. Dat mensen die zo lang.... steeds meer op al die andere mensen gaan lijken, die "Homines Universales".
Op dit bericht volgde een heel pak reacties en felicitaties. Waarvoor duizend maal dank. De meeste credits horen uiteraard naar La Pola te gaan, en wees nu eerlijk: had u met de rest van de loftuitingen wel de juiste persoon voor ogen? Het is teveel om op te noemen, maar wat de titel van deze blogpost betreft: neem maar aan dat het naar mijn subjectieve mening om Vlaanderens Mooiste Koppel gaat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten