woensdag 22 augustus 2018

Poets de planeet...

Het begint natuurlijk altijd met kleine beetjes, en dus is de titel hierboven - hoewel hij lekker bekt -  op zich veel te hoog gegrepen. Dit neemt niet weg dat elke bijdrage helpt, ook de kleinste. Woorden wekken, voorbeelden trekken... en dientengevolge ben ik in de voetsporen van La Pola getreden. Zij is al ruim een half jaar lid van de Antwerpse Stadsmakers die samen en in parrallel werken met die andere Mooimakers om onze omgeving leefbaarder te maken en de boel bij regelmaat wat op te poetsen. In ons geval gaat het vooral om puin ruimen en zwerfvuil  verzamelen. We maken er niet teveel drukte om, maar mijn 'madam' steekt er wel behoorlijk wat tijd in. Voldoende dus om ook mij aan de praat te krijgen. Tijdens onze Polderwandelingen  heb ik een eigen plekje gevonden waar ik nu elke week een keer de troep ga opruimen. De natuur kijkhut van Pius X bij het Rallegat. Blijkbaar een geliefkoosde plek voor het al dan niet meer zo jonge hangvolk. Er lag deze keer wel wat. Vakantie, warme dagen, veel gedronken... Ook een lading lege pizzadozen en overal tussendoor een massa sigarettenpeuken en uiteraard ook heel wat resten van jointjes. "De zeer schone uren van juffrouw Symfarosa, begijntje" zullen ze misschien niet kennen, maar een zalig gevoel heeft het hen mogelijks wel gegeven. Het zou nog beter zijn mochten ze hun spullen daarna zelf meenemen en de boel netjes achterlaten. Dan kunnen anderen op een propere dorpel genieten van het natuuruitzicht of tijd nemen voor een leespauze. Waarom niet dat andere meesterwerk van Felix - de Fee - Timmermans : Pallieter. Ik doe het nu al een paar keer, en geef toe: het is een heel ander zicht en het resultaat mag er zijn. Op deze manier kan ook ik mijn steentje bijdragen, en dan niet alleen door mij druk te maken over de plastiek-soep in verre oceanen. De plaat of de planeet, er valt genoeg te poetsen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten