donderdag 28 juni 2018

De Pap in De Mondt...

Het hele WK-gedoe heeft me nog niet echt weten te boeien. En neen, ik spreek mij al lang niet meer uit over de kwaliteit van het geleverde voetbalspel. Daarvoor ken ik er te weinig van en aan interesse ontbreekt het mij totaal. Ik laat me ook niet meer zo gauw op sleeptouw nemen door commentaren en analyses. U kent mij wel beter: die hele handel wordt oordeelkundig weggezapt of uitgezet. En dus zit ik op "hopeloze donderdag" aan het blogklavier. Ook niet zo'n hoogstaande bezigheid, maar toch. Alleszins beter dan de door een achterhaalde competitieformule zinloos gemaakte matchen van vandaag. Het failliet van het FIFA-WK. Oubollige onkunde zorgt ervoor dat op dit moment Engeland en België een statisch potje paso doble staan op te voeren rond een stilliggende bal. Dat vind ik het aankijken niet waard. Hoe ik er dan een oordeel over durf te vellen? Ik zie net deze foto verschijnen tijdens het rustverslag op de website van Sportwereld.be. Deze klucht wordt opgevoerd voor heel veel geld. Daar draait het in wezen alleen maar om. Oh ja, ook poen neerleggen om zoals eerder deze week een suf gesnoven Maradona op de eretribune te mogen etaleren. Decadentie ten top. Maar goed, terug naar 'onze' Rode Duivels. Denk dat ze het deze keer echt goed gaan doen. Zo goed zelfs dat ze al bezig zijn om de competitie-formule van het WK op te blazen. Nog een paar stappen verder, en The New York Times zou er wel eens dicht bij kunnen zijn: "Existentiële crisis dreigt als België wereldkampioen wordt." De existentie van het wereldwijde voetbal in hoofde van de FIFA staat dan inderdaad op het spel... Hoe zwak kan je jezelf maken door halsstarrig vast te blijven houden aan een voorbijgestreefde organisatie. Hier en daar een zweem van aanpassing, gebaseerd op reglementen en structuren uit andere sporten. Maar helemaal niet aangepast aan de voetbalrealiteit. En het kan zo simpel zijn. Doe na de poulefase de resterende ploegen opnieuw in twee potten. De acht hoogst geplaatsten  in de ranking in pot 1, de volgende in pot 2. Krijg je weer een beschermde loting zoals voor de poules. En dan gewoon verder met rechtstreekse uitschakeling. Gedaan met hopeloze karikatuur-matchen, nep klasseringen gebaseerd op Fair-Play, en doe er ineens ook maar een klok met reële speeltijd bij. Potje komedie bij een zogezegde blessure: klok stil, en geen flauwe kul meer. Extra speeltijd inlassen om de Duitsers nog te laten winnen lukt blijkbaar niet altijd. Diesmal haben sie es nicht geschafft...

Zo ziet u maar, zonder dat het mij enige moeite heeft gekost nam ik deze hindernis. Geen last van verveling of ergernis. Integendeel: ik mocht het heerlijk van mij af schrijven. De kluchtzangers van de FIFA gaven mij de pap in de mondT om de hele boel op licht cynische wijze te fileren. Waarvoor dank...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten