dinsdag 19 december 2017

Van vlees en bloed...

In de voorbije periode heb ik af en toe nog eens een heruitgezonden aflevering meegepikt uit wat voor mij de titel van absolute Vlaamse Cult-serie verdient: Van Vlees en Bloed. Dat doet deugd, en nog meer het besef dat ik de hele reeks hier ergens op dvd heb liggen. Kan het zo van de plank nemen, of toch niet? Waar heb ik ze opgeborgen, of misschien wel uitgeleend aan iemand. Aan U? En net nu zie ik de fictie ingehaald door de realiteit. Foto's van mijn vroegere buurjongen Danny Geers, die de beenhouwerij van zijn vader had overgenomen. Vader René, de slager bij ons op de hoek. Stationsstraat-Kammenstraat, op 't Molenheike. Danny, die er nu weer een generatie verder mee gestopt is. Deze keer geen opvolgers. Om af te sluiten wilde hij nog eens de laatste 100 kg bloedworst draaien. Maar twee dagen later al opnieuw, omdat iedereen van deze ultieme kans gebruik had gemaakt om finaal nog een voorraad op te slaan. De kleine buurjongen is groot geworden, is nu een beenhouwer op rust. Wat gaat het snel. Vergeet nu niet te genieten, Danny. Neem er de tijd voor...

En dat het snel gaat: straks (vanaf 20 december) start hier de ondertussen bijna klassiek geworden FOTO TOP12 waarmee heer Polo de laatste 12 dagen van het jaar laat voor wat ze zijn en op eigenzinnige wijze aftelt naar de jaarwisseling. De kladjes zijn gemaakt, de publicaties geprogrammeerd. Niet meer dan dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten