woensdag 21 juni 2017

Sproeien kan niet meer...

Ze zeggen dat vandaag de (g)astronomische zomer begint. "Ze zeggen zoveel" is dan meestal mijn reactie, maar deze keer is het er wel "boenk oep". Hoewel, bij de huidig heersende temperaturen dacht ik dat we hier al zo'n week of wat met hoogzomer te maken hadden. Maar vandaag dus echt de langste dag, en een zonnewende die ik mij zeker ga herinneren. Die van 1976 was al helemaal niet mis, 2003 vergeet ik doorgaans, maar deze telt weer helemaal mee. We beginnen pas aan de zomer, en blijkbaar staat Vlaanderen al droog. Dat belooft. De vaste schaduwplekken zijn mij ondertussen welbekend, maar op gezette tijden verplaats ik naar behoeven toch de parasol  om zoveel mogelijk beschutting tegen de zonnestralen te creëren. Daarbuiten blijft het bij een schaduwdutje, drankje*, even onder de tuindouche, een sudoku, drankje*, tweede douche niet vergeten, lunch, drankje*, douche, dutje... (* = water !!)

Zonder al teveel energieverbruik trap ik dan toch maar weer die wagenwijde opendeur in: het is hier keiheet. Maar hier dus niet alleen heb ik begrepen. Gelukkig ligt er nog kersverse lectuur binnen handbereik: Homo Deus, ofte het vervolg op de hier al eens eerder geciteerde Sapiens van Yuval Noah Harari. Heb net hoofdstuk één achter de kiezen: "De nieuwe menselijk agenda", of waar we ons in de 21ste eeuw mee zullen (moeten) gaan bezighouden. Ik was al een en ander gewend van de heer Harari, maar  nu wordt het pas echt spannend. Voor zover ik mij na 80 pagina's al mag uitspreken: tot nader order een stevige aanrader! 

Gelukkig zorgt de polder voorlopig nog voor wat nachtelijke verkoeling, waarbij onze ligging in de ruime bocht van de Schelde waarschijnlijk ook een beetje helpt. En eerstdaags zouden de temperaturen dan weer een duikje nemen, wat de mens -erectus, sapiens of deus, het maakt uiteindelijk weinig uit- de moed geeft om vol te houden en rustig door te gaan. Maar dan niet met sproeien, want dat heeft Mieke De Schouwvlieger "natuurlijk" verboden...

2 opmerkingen:

  1. Van al dat "schouwvliegen" heeft Mieke een zonnebrand (zie nieuwslus VRT van gisteren) opgelopen. Beschermt zij haar huid dan niet? Of kan zij niet meer naar het bos?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marco,
    Dat drankje*...het zal je misschien verbazen, maar is je zeker niet onbekend, dat Duvel meer dan 90% water bevat...

    BeantwoordenVerwijderen