donderdag 8 juni 2017

Niet Slegt...

Voor ik verder ga met een op zijn minst merkwaardige anekdote is er plaats voor een dienstmededeling: onze geplande drieweekse trip doorheen Portugal is gecanceld. Hoewel de cardiale onregelmatigheden die sinds enige tijd en bij storende veelvuldigheid opnieuw deel uitmaken van mijn dagelijks bestaan niet van dien aard aard zijn dat ze enig gevaar inhouden voor mijn gezondheid lijdt ons gezamenlijk welbevinden er wél onder en knagen zij teveel aan het onbezorgde vakantiegevoel met vrijheid van handelen dat bij zo'n onderneming hoort. Met andere woorden: we zien het niet zitten om op reis constant de vinger aan de pols te houden en al evenmin om voortdurend met de handrem op te leven. Vol gas is er voorlopig niet bij, en dus blijven we even thuis. Portugal gaat niet lopen, die trip doen we volgend jaar dan wel. Er is plots tijd om andere dingen te doen, of net niet. Meer tijd voor een bezoek dat anders weeral ver vooruit zou geschoven worden, toch een uitstapje dat anders niet in te plannen was en met hele kleine beetjes nog maar eens de strijd met de ligusterhaag aangegaan. Die gaat ook niet lopen!

Dan nu de anekdote. Een paar weken geleden waren we te gast op een deel-expo van IkTrapGewoonDoor, waarvan eerder al sprake in een Kunstzinnige Weekend-editie... alhier. Na afloop van de rondgang wierp ik nog een oog in de etalagekasten van de bibliotheekshop en trof daar een curiosum dat ik ondertussen het mijne mag noemen. Voor een goed begrip en voor hen die het niet mochten weten: eind jaren zestig trok heer Polo naar de Leuvense Alma Mater om daar de geneugten van het studentenleven te proeven. Kwam er toe in de nasleep van het zeer turbulente 1968. Maar wees gerust, er was in '69 en de daaropvolgende jaren nog meer dan genoeg te beleven. Soit, ik zag een boekje liggen dat mij aansprak en ik kocht het per direct. 5 euro. "En wat is nu het merkwaardige aan deze anekdote?" hoor ik U luidop denken. Hieraan zelf eigenlijk niets, maar het vervolg zette míj dan weer aan het denken. Boekje over de jaren '60, geschreven en uitgegeven in 1988 - 20 jaar na die opmerkelijke meimaand - en nog steeds te koop in de bibliotheekhalle van Leuven. Dat was mij zonder enig probleem gelukt, en voor zo'n prijsje een nagelnieuw (sic) exemplaar van net geen 30 jaar oud. Nu wilde ik wel eens weten wat zoiets tweedehands moet kosten. Een korte Google-flits levert het volgende op: bij bol.com niet leverbaar, op 2dehands.be 4 euro en bij de Slegte in Antwerpen 8 euro. Die boeren daar niet slecht... bij de Slegte!

2 opmerkingen:

  1. Of hoe de commerce altijd de commerce zal blijven. En commerçanten ook niet veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen "stoute" jaren, maar zeker ook de mooie (eind-)jaren 60! The summer of Love en bijhorende muziek die me nog altijd onderdompelt in een warm (hart-) verwarmend bad van Good Vibrations. Maar ja the times they are a-changing en dat ligt dus nu zowat vijftig (50!?) jaar achter ons en blijft nog steeds ongeëvenaard. Ondertussen is de "Slegte" wel failliet (in Nederland) en zal ze in Antwerpen de klanten verder blijven bedriegen.
    Hou je sterk Marco, of zoals we zeggen "tieniti forte!".
    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen