woensdag 24 mei 2017

Waanzinnig goed boek...

Het is ongelofelijk met welk gemak we de recente gebeurtenissen in Manchester achter ons lijken te laten. Wij én de mediamensen. In een flits werd er zoals bij eerdere aanslagen een massa aandacht aan besteed, maar bijna even snel gaat iedereen nu over tot de orde van de dag. De gewenning slaat toe, zelfs bij de meest waanzinnige feiten. Het is een dubbel gevoel: denk ook wel dat het er de leiding van IS om te doen is om zoveel mogelijk media-aandacht te krijgen, en dat wat minder heus geen kwaad kan. Maar hopelijk worden we het niet té gewoon, en maken 'zij' er geen gewoonte van. Toch vrees ik ervoor...

Gelukkig had ik deze dagen een fantastisch boek in handen en kon ik mij daarop focussen. Het ging weliswaar ook niet altijd om de meest luchtige onderwerpen, maar boeiend was het zeker. Het gebeurt wel meer dat ik hier de loftrompet blaas om een schrijfsel en/of zijn auteur onder Uw aandacht te brengen, maar tot drie keer aan toe..? Dat zijn uitzonderingen die tot het scheepsrecht behoren. Grote uitzonderingen zelfs. Deze keer evenwel terecht, vind ik. Sapiens. U zag hem al gestapeld liggen tussen enkele andere aanwinsten van het toenmalig moment. Ik gunde U ook reeds een blik op het front, dan nu maar eens de achterkant met daarop een heel summiere samenvatting van wat U te wachten staat mocht het er toch ooit van komen. Wie zal het zeggen? Voor het geval U toch nog zou twijfelen heb ik deze nog: in de ruim 400 bladzijden vond ik slechts één zetfout. Eentje om de onvolmaaktheid een kans te geven, maar ook niet meer dan dat. Zalig lezen is dat, met volle aandacht op de inhoud en het verloop  van de gebeurtenissen zonder tussentijds door vorm en grammatica uit evenwicht gebracht te worden.  Nog niet vaak meegemaakt: prima geschreven, blijkbaar dus ook nauwkeurig vertaald met een overdonderende inhoudelijkheid die mij bij momenten naar adem deed snakken. Een waanzinnig goed boek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten