zondag 26 februari 2017

De vraag van 1 miljoen...

Uit de vorige nieuwsflash weet U ondertussen reeds dat Polo en Pola er even tussenuit geknepen zijn. Naar goede gewoonte is er dan tijdelijker wijze geen sprake van bloggen. Ook nu niet, behalve de extra dienstmededeling die U enkele dagen geleden onder ogen kreeg. Het was me wat, maar goed: eind goed, wij terug thuis en dan nu de beloofde details. Of wat ervan overschiet...

Senegal. We waren er zo'n 20 jaar geleden al eens geweest en hadden er blijkbaar goede herinneringen aan overgehouden. Dus waarom niet? Met het Belgisch winterweer heb ik het deze keer wel gehad, en dus was de bedoeling een beetje zon op te doen in zuiderse oorden. Verder niks van moeten en al helemaal geen grootse plannen. Gewoon veel relaxen, lezen, en misschien af en toe een kleine uitstap. Dat is het dan ook geworden. Aangezien U al weet dat we terug zijn en dat de dag voordien lichtelijk fout was ingepland, ga ik misschien best verder in omgekeerde volgorde. Het is weer eens iets anders. Dus de dag dààrvoor, die wij toen als de voorlaatste beleefden werd een luie rustdag, met finaal een prachtige zonsondergang. Niks bijzonders, maar wel een mooie afsluiter dachten we nog...

Had ik toen geweten dat ik het nu niet wist dan had ik het ginder nog kunnen vragen. Woensdag waren we naar de vismarkt in Mbour geweest. Eén van die ervaringen uit '97 die was blijven hangen, en die zoveel indruk had gemaakt dat ik het nog wel eens opnieuw wilde beleven. Wat een drukte, een massa pirogues voor het strand dat zelf dan weer zwart zag van het volk, letterlijk en figuurlijk. Fotografische impressies volgen later, maar nu eerst de vraag van 1 miljoen: "Wat is de benaming van deze vissen die hier stijf gestreken en mooi in het gelid per zes liggen uitgestald?" 't Was een van de eerste tafeltjes aan de waterkant. Vis vers van de boot gebracht bij de madam die het eerst een proper bod had gedaan wellicht. Heb mij al te pletter gezocht op wiki- en andere "pedia" maar kan het niet vinden. Wie helpt Heer Polo uit zijn onwetendheid? Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de voortzetting van deze verslaggeving iets vlotter kan verlopen...

1 opmerking:

  1. kan je niet helpen met de naam, maar 't zijn wel bijzonder grappige vissen :-)

    BeantwoordenVerwijderen