zondag 5 februari 2017

"1 februari" dacht ik dan maar...

1 februari...

de dag waarop Hitler in 1933 zijn eerste toespraak hield via de Duitse radio-omroep, de dag waarop in 1953 "de grote watersnood" de Lage Landen teisterde, de dag waarop in 1989 VTM van start ging, samen met de eerste aflevering van "Samson & Gert", de dag waarop in 2003 de Spaceshuttle Columbia verongelukte, de dag waarop in 2004 de Super Bowl XXXVIII werd gespeeld. Meer dan de wedstrijd zelf herinnert een wereldwijd publiek zich het "nipplegate-incident" met Janet Jackson tijdens de halftime-show... en de dag waarop in 2015 Mathieu Van der Poel wél wereldkampioen cyclocross werd, en zo nog 't één en 't ander. Hiermee dacht ik deze nieuwe bijdrage te laten beginnen...

Gebeurtenissen, beslommeringen en allerhande bekommernissen tijdens de afgelopen week hebben er echter anders over beslist en mij en mijn schrijven een tijdje 'on hold' gezet. Dingen genoeg die voor mij belangrijk waren, maar die niet direct een plaats moeten krijgen op dit forum. Een oefening in praktisch privacy-beheer.  Geen paniek echter, alles onder controle. Heer Polo roeit verder in die kano op de rivier onder de maan. Nog even en de zee komt weer in zicht...
Bovenstaande terugblik in de februari-chronologie sluit dan weer mooi aan bij wat door mij gelezen werd en wordt. Net afgerond en opnieuw heel wat bijgeleerd: De Kinderen van de Nacht, Over Mensen en Wolven van Dik van der Meulen. Van Roodkapje tot en met Dracula, van de Romeinen via de Vroege- en de Late Middeleeuwen tot de dag van heden. De wolf en zijn reputatie, de evolutie in de domesticatie en hoe de ene mens daar totaal verschillend tegenaan kijkt dan de andere. Fijn leesvoer voor wie zich door dit onderwerp aangesproken voelt. Maar is dat niet altijd zo bij lezen, kijken en/of luisteren...??

2 opmerkingen:

  1. nderenarrek. Als je nog eens tijd vind, dan moest je De Kinderen van de Wind, van F.Bourgeon eens beginnen lezen/bekijken. Geweldige strips,zeer goed gedocumenteerd ,schitterend getekend. Ook vertaald in het Nederlands, misschien de laatste twee niet. Oorspronkelijk Frans. Grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog vergeten Marco, 1 februari de verjaardag van mijn schoonbroer :)
    maar serieus wat gebeurd in het verleden
    tot binnenkort

    BeantwoordenVerwijderen