zaterdag 23 april 2016

Haperingen, bedrog en ongeloof...

U en ik gaan het hier even zonder de vertrouwde rechter zijbalk moeten doen. Om een of andere duistere reden raakte ik daarstraks het spoor bijster en daarbij de klok en het hele blogarchief kwijt. Nu kan ik natuurlijk wel blijven schrijven, maar van enig handig overzicht is voorlopig geen sprake meer. Ik krijg met de beste wil van de wereld geen enkele toepassing meer aan de praat op de juiste plaats. (Dacht ik... toen dit nog uit mijn klavier werd geroffeld. Maar kijk, bij een controle van het voorbeeld zie ik daar plots weer een overzicht verschijnen... We zien morgen wel of er nog wat kan hersteld worden.) 

Ik laat het nu maar even rusten en geef mij over aan de tweede ronde van het WK Snooker in Sheffield. Al meerdere jaren heb ik U met wisselende begeestering verslag uitgebracht over de elegante wijze waarop een aantal fijn geklede heren twee weken lang workshops in toegepaste trigonometrie ten tonele brengen. De kunst van het vooruitdenken in looplijnen, het perfecte raken en het nauwkeurig potten van de ballen. En zij voeren die kunstjes uit alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Voor mij is het heerlijk relaxed kijken en daarbij genieten van de al even fijn afgemeten commentaren. Klasse. Heel wat anders dan wat ons doorgaans wordt voorgeschoteld. En toch heb ik ook hier mijn bedenkingen als in de eerste ronde de hoogst geplaatste er al meteen en heel en al kansloos wordt uitgekegeld. Door een nieuwkomer dan nog. Hoofdsponsor van het gebeuren is betfred. Rinkelt er al een belletje? Weddenschappen op internet. Misschien via een ver familielid veel geld ingezet op je eigen tegenstander en zo meteen een bedrag binnenrijven waarvoor je anders twee weken lang op de toppen van je tenen moet staan te biljarten. Ik weet het echt niet meer. Wie mag je waar nog geloven? Wordt dit een gok-chinezen verhaal of een uitvergrote OHL-story? Match-fixing in het voetbal, het tennis en waarom dan niet in het snooker? Voorlopig laat ik mij hier nog leiden door mijn naïeve goedgelovigheid en proef vooral de perfectie in opbouw en uitvoering van biljart op hoog niveau en de bijhorende century breaks...

(Opnieuw haperingen. Die eigenwijze blogger.com vertikt het om mijn rechter zijbalk in beeld te brengen. Rustig blijven, zeker...?? Niet onnodig druk maken. Doe ik niet!!! Ik "ZEN" kalm... )


Dan is er in de sportwereld meer reden om ergernis te spuien bij de  verhalen over motortjes in trap- en achterassen, verborgen batterijen in frames of zadelpennen en electromagnetische achterwielen. Lang leve het cleane wielerpeloton. Je zal je kind maar op een fiets zetten om, nu de anabole-, bloed- en/of hormonale doping wat lijkt teruggedrongen, op een verantwoorde wijze aan sport te laten doen in onze milieuvriendelijke buitenlucht. Nou moe... zo lusten we er nog wel een paar. Spuiten, pillen en drankjes zijn 'passé'. Lang leve de mechanische doping. Herinnert U zich nog de tijd dat ze bij de UCI hemel en aarde bewogen als de eerste carbonfietsen te licht werden bevonden omdat ze zogezegd voor valse concurrentie zorgden bij bergritten? Of toen het ossenkopstuur zijn intrede deed bij de tijdrijders. Afgekeken van de triatleten om gestroomlijnder te kunnen rijden, maar bij aanvang ten strengste verboden door de wielerbobo's. De aerodynamische helmen...?  Die aanpassingen waren zo onschuldig en tegelijk goed op te sporen of gewoon zichtbaar dat de toenmalige controles en terechtwijzingen eerder karikaturaal overkwamen. Nu gaat het over andere dingen... en nu weten ze weer van niets. Terwijl volgens de onderzoeksjournalisten het gebruik van motortjes alvast dateert van voor 2010. Weet U nog? Ronde van Vlaanderen: Cancellara valt Boonen aan op de Muur. De moeite om dit nog eens te bekijken. Vooral van 2'35' tot 3'00" en daarna richting de Kapel is er zelfs geen beeld meer van de Zwitser... Of vinden we hier de uitleg??

Ach man, er is zoveel te beleven in april: play-offs NBA, eindfase Europees voetbal, WK Snooker, zelfs de Jupiler League play-offs kunnen spannend (maar niet hoogstaand) zijn. Wat zouden we nog naar een koers kijken waar iedereen beduveld en alles belazerd wordt. Beslissing is definitief genomen: ik laat mij niet meer zot maken. Bedrog zit 'em in de wieler-genen... en 'Femke' is en blijft de pineut!

1 opmerking:

  1. Al sinds de oude Olympische Spelen, juister geschreven: de Olympische Spelen van de Antieke Wereld, heeft de mens naar extra-sportieve middelen gezocht - en gevonden - om sport te bedrijven. Deelnemende atleten werden gediskwalificeerd omdat ze plantenextracten gebruikten. Zelfs massage is op een bepaald moment verdacht geweest. Mijn punt: er is niets nieuws onder de zon. Zoals je aangeeft: we moeten ons verstand op nul draaien en genieten van de schoonheid van de beweging, de versnelling, de balvaardigheid, de spanning, het reactievermogen, de spelintelligentie, en ga nog even door. Want: ik vrees dat er nog erger op komst is. Cfr. "Mowgli, the Jungle Book" van Walt Disney. Over een paar jaar zal men "echt" van "vals" niet meer kunnen onderscheiden in het beeld. Zullen we nog zeker zijn van wat we te zien krijgen...???

    BeantwoordenVerwijderen