vrijdag 23 augustus 2019

Van het boekenfront

NA HET LEZEN kwam de zoektocht. Heer Polo werd enkele weken geleden serieus aangestoken door het verhalend jaren tachtig proza van Clem Schouwenaars. Mijn  Emily Beyns verhaal is u welbekend. Via de boekenjagers, inderdaad. En dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voor de resterende delen van deze tetralogie mijn lezershanden zouden passeren. Niet alleen tijd, ook doorgedreven zoekwerk kwam eraan te pas. C. Schouwenaars werd niet alleen doodgezwegen, zijn werken zijn bovendien nagenoeg onvindbaar geworden. Geen herdrukken, ook geen online verkopen, zelfs geen exemplaren direct uitleenbaar in de bibliotheken. Daar stond ik dan met mijn wens/belofte om het hele familieverhaal tot mij te nemen. Nog maar eens googelen, iets algemener: "Schouwenaars tweedehands". En hoppa, daar zat ik op een verkoopsite bij tweedehands.be van ene Marijke V.K. uit Duffel. 33 werken van deze schrijver in de aanbieding. Beetje heen en weer mailen, prijs onderhandelen, de vier delen plus het naschrift dan maar. Inclusief de verzendingskosten. Merci, Marijke. Ben zeer content. Na 1.Verwanten volgde 2.Meeldauw. Het begon allemaal in het late interbellum terwijl deel twee zich afspeelt in de vroege post WO II-jaren. Nu 3. De Vrouwen, dat start tijdens de zomer van 1960. Nostalgie, en het is nog lang niet afgelopen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten