vrijdag 27 september 2019

Een nieuwe lading

TWEE JAAR ZONDER alcohol achter de rug. Bevalt me prima, kan er bij wijze van spreken moeiteloos mee blijven doorgaan. Voelt goed. Voel ik mij ook béter? Geen idee. Dan toch maar eens testen? Neen, bedankt: heb niet het gevoel iets te missen. En dus blijf ik bij sapjes, ginger en af en toe een "nulleke". 

Is het om dit te vieren dat er ten huize Polo een nieuwe lading leesvoer is gescoord? Heb wel tijd gemaakt om de oogst snel binnen te halen. Bij deze wederom dank aan de gulle schenkers van Standaard-boekenbons bij diverse gelegenheden tijdens het lopende jaar. De keuze was snel gemaakt. Echt waar: binnen vijf minuten waren mijn twee pollekes gevuld en had ik vier intrigerende titels in handen. Die liggen hiernaast tijdens een laatste zomerse vooravond nog te acclimatiseren, zodat de lezer zelve zich mentaal kan voorbereiden om de keuzevolgorde te bepalen. En daar is het voorlopig bij gebleven. Want... bij een zoektocht tussen oude spullen in het tuinhuis lag daar plots Pallieter voor mij. Meesterwerk van de Fé, topfavoriet van Louis Vercammen - onze pater-leraar van vanalles en nog wat - en in de jaren '60 uitgebreid besproken tijdens de lessen. Interesse is blijven hangen. En dus nu, vóór al dat nieuwe leesmateriaal zit "den deze" te genieten van het zalig voluptueus beschrijvend proza van de heer Timmermans zaliger. En steek ik begot net als Pallieter zelf mijn vinger in een klad binnenvallend zonlicht, lak er is aan en zucht: "Da smokt na echt nor heuning, sè..." Met stukken en brokken komen de herinneringen ook terug, zelfs vanuit de voorlees-sessies tijdens de College lessen. De nieuwe lading moet dus maar even wachten, 't is eerst aan Charlotte, Marieke, Peterus en Pallieter.  De rest volgt wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten