woensdag 7 februari 2018

40 years in space...

Bij het plegen van de vorige post schoten mij enkele herinneringen door het kortetermijngeheugen. Het leek me de moeite om die alsnog met U te delen. Toen enige tijd terug de lucht nog aanhoudend grijs was en wij tussentijds een klad schijtweer over ons dak kregen zat ik bij regelmaat op de homeo. U weet wel: video kijken terwijl ik op de hometrainer zit. Om mezelf wat moed in te trappen en de benen soepel te houden tegen de tijd dat buiten fietsen weer aan de orde is voor deze salon-pedaleur. Vroeger hoorde daar dus het zoeken naar een geschikte serie of film op dvd bij. Ik heb de voorbije jaren al wat schijfjes afgekeken. Daar komen nu - met dank aan het wereldwijde internet - de zoektochten bij naar uitgestelde programma's op vrt.nu of andere kanalen, met af en toe een verrassende vondst als gevolg.

Zo trof ik daar laatst The farthest - een twee uur durende documentaire over Voyager 1 en 2.  Het verhaal over de planning en de lancering van deze ruimtetuigen in de jaren '70 van de vorige eeuw en hun tocht langs de buitenplaneten van ons zonnestelsel: Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Het is een ode aan een ongelooflijk project, aan de mensen die eraan werkten en het nog steeds opvolgen. Met een verhelderende kijk op de visie achter twee toestellen die nu een reis maken die langer is dan iemand ooit voor mogelijk had gehouden. Een geweldig verhaal, boeiend van begin tot eind. Een einde dat nog niet gedefinieerd is maar dat op de een of andere manier wel in zicht komt. Voor mij waren het de twee meest fascinerende homeo-sessies tot nu toe. Voor de geïnteresseerden: tot 13 februari beschikbaar op vrt.nu. Go for it...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten