dinsdag 23 juni 2015

Doorstart....

Om heel eerlijk te zijn: het was even slikken gisteren. Of moet ik het zien als een aanmoedigingspremie voor de nieuwe opstart? Wat een weer, mannekes?!! Meteen prijs: ellende-weer op de eerste zomerdag en gewoontegetrouw staat het verkeer dan stil op de Belgische wegen. Polo aanhoort de berichtgeving over het fileleed indoor maar staat zelf niet op non-actief. Ik pik zo hier en daar een blogbaar graantje mee.
Misschien is dit wel het weertype waar de studenten om vragen tijdens de blok-/examenperiode. Of zij die geacht worden al de daarbij gespuide (on)wijsheden te evalueren? Niet te warm, geen heerlijk zonnetje, geen verlokking om naar buiten te gaan, teveel pauze te nemen of het zoveelste ijsje bij dagdromen te consumeren. Gewoon schijtweer dan maar. Met de Reuzen in de stad ging het er heel anders aan toe: beetje wolken, beetje wind, enkele nachtelijke en in tijd beperkte regenbuien, maar verder bij regelmaat een stalende zon en prachtig weer om in groots gezelschap door de Koekenstad te flaneren. Reuzen terug naar huis, Antwerps mooi weer gedaan! Dan maar eentje om het af te leren...

Radio 1 verrast me met een snuifje Annemie Peeters/Kathleen Cools. Ik weet het niet echt meer, kan ze niet goed uit elkaar houden. So what?  Blijkbaar zoeken ze het hier weeral een hele tijd op de ontevreden-consumenten-toer. Om mistroostig van te worden. Mijn eigenste voornemens ontrouw, maar toch luister ik bij flarden. Bel10: wat moet ik mij daar in Gods-here-naam bij voorstellen? Een urenlang debat en pre-pannel over de meest uiteenlopende onderwerpen. Vandaag over het onderwijs: "Wat moeten we leren op school?"
En daar komen de suggesties en wensen van de Vlaamse luisteraars: alles wordt uit de kast gehaald, en nòg meer zou er aan het lessenpakket moeten toegevoegd worden. Alles  en iedereen is belangrijk. We moeten meer technologie, filosofie, talen maar ook wiskunde geven, creativiteit moet meer aan bod komen, dat doen ze elders trouwens ook. Laat de kinderen kiezen wat ze willen doen. Alles moet meer en beter, niemand is nog content. Krijg sterk de indruk dat ze daar in hun radiokantoor alleen maar half lege glazen zien staan.
Dan komt er een streepje muziek. Sioen of Gabriel Rios, ik wil het kwijt zijn. Wordt die toch ook gevraagd naar zijn visie op 'ons' onderwijs zeker. Zeer ontnuchterend antwoord, van iemand die ook wel eens in het buitenland optreedt en een stuk van de wereld heeft gezien: "...hier en daar een beetje bijsturen misschien, maar we moeten wel willen zien dat we hier te lande eigenlijk een goed onderwijs hebben. Laat ons omarmen wat we hebben, zeker als we zien hoe het er elders (niet) aan toegaat."
Da's dan het (meer dan) half volle glas-verhaal. Straks komt Crevits, en die heeft het daar nu voor het zeggen.
Maar dat was gisteren. Heb de rest van het verhaal niet meer gevolgd. Mijn aandacht gaat ondertussen meer naar wat er uit Griekse hoek te verwachten valt en hoe daar in Brussel wordt mee omgegaan. Scenario's en verhalen achter de schermen waar ik mij veel te weinig van bewust ben. Het twee kanten-verhaal van de Europese medaille. Da's toch heel andere koek, niet? En hier maar klagen over de kwaliteit van het onderwijs. Ben ondertussen overgeschakeld naar Radio Minerva...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten