woensdag 4 december 2019

Grondige poetsbeurt

MAAKT ZOIETS MEE. De rust en zelfreflectie die ik mezelf in de vorige bijdrage dacht toe te dichten is plots behoorlijk ver weg. Facebook begon moeilijk te doen, voluit tegen te sputteren en liet mij heel laconiek weten dat mijn doordeweekse shortcut naar de MMMP-blog vanaf nu niet meer kon doorgaan. Paniek? Niet direct, maar wel een ambetant gevoel. Nogal wat vrienden, vriendinnen, neven, nichten en andere familieleden, tot en met losse kennissen 't allenkant maken gebruik van het Facebook-traject om mijn schrijfselen tot zich te nemen. Had zelf enkele jaren geleden besloten om telkens er een post klaar was die te delen via Facebook. Een eenvoudige hyperlink was genoeg, aanklikken in de Facebook-status en daar zat u op de gelinkte Mededeling/blogpost van Marco Polo. Simple comme bonjour, vingers in de neus, een kind kon de was doen. Niet meer volgens de sociaal gemediatiseerde algoritmen van Google/Facebook en Hogepriester Zuckerberg. Die vrijheid van meningsuiting heb je enkel als het in zijn kraam past natuurlijk. Da's één. Verder ging het in hun berichtgeving naar mij om "eerlijke accounts" en werd er geargumenteerd met valse bedoelingen om foutief verhogen van aandacht en commerciële resultaten na te streven. Een sterk staaltje google translate/brainwash, tot meer dan 10 keer aan toe bij diverse pogingen om toch te posten. Berichten die ondertussen wel uit de lijst zijn verdwenen. Even leek het erop dat de oplossing daar was: blogadres aangepast en de benaming van mijn Facebook-account gebruikt. Weer niet goed, minder dan een etmaal later lag ik er  om precies dezelfde drogredenen opnieuw uit. Bij deze het nieuwe adres om rechtstreeks op de 'flauwe kul'-pagina van heer Polo te belanden: marrekdemondt4.blogspot.com. Weet niet of dat hier gaat passeren. Daarna nog eens proberen via Facebook? Zou Paus Marc nu wel zijn fiat geven? Maar nu kwam mijn vriend Peet met een andere vaststelling en daaraan gekoppelde neteligheid: bij gebruik van het oude adres komen er enkel Russische leestekens op het scherm. Niet zoveel, maar toch. Op zijn vraag of ik Russisch aan het leren ben moet ik ontkennend antwoorden. Maar of de Russische maffia dan misschien op mijn virtueel dak is neergestreken? Ik zou 't niet weten, maar hoop van niet. Dan komt er zeker een grondige poetsbeurt van de Mac bij kijken. Dan toch gehackt?

1 opmerking: